• Alt er relativt: ytelser til barnefamilier i norske asylmottak, 1989–2017 

      Seeberg, Marie Louise (Tidsskrift for velferdsforskning;Årgang 20, nr. 4, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Denne artikkelen tar for seg økonomiske rammer for barnefamilier i asylmottak i perioden 1989 til 2017. Det finnes ikke studier av langsiktige konsekvenser av fattigdom for barn og unge i asylmottak. Det meste som utføres ...
    • Are immigrant youth involved in voluntary organizations more likely than their non-immigrant peers to be engaged in politics? Survey evidence from Norway 

      Ødegård, Guro; Fladmoe, Audun (Acta Sociologic;Volume: 63 issue: 3, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-06)
      The aim of this paper is to examine the link between associational involvement and political participation among youth in Norway and how this link varies between boys and girls of an immigrant or non-immigrant background. ...
    • 'Å holde hverdagslivet sammen'. Hjem, familie og tilhørighet blant etterkommere av innvandrere fra India og Pakistan 

      Aarset, Monica Five (Norsk Antropologisk Tidsskrift;Årgang 31, nr. 1–2-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-03-23)
      Med utgangspunkt i Gullestads analyser av hjem, hverdagsliv og de store samfunnstransformasjoner fra 1970-tallet og fremover, diskuterer denne artikkelen forståelser og praksiser knyttet til hjem, familie og hverdagsliv i ...
    • Bemanningsnorm i sykehjem 

      Gautun, Heidi; Bratt, Christopher (Tidsskrift for omsorgsforskning;1(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      En rekke undersøkelser har avdekket mangler og ulikheter i eldreomsorgen. Derfor diskuterer sentrale helsemyndigheter hvorvidt det skal innføres en bemanningsnorm som skal gjelde alle norske sykehjem. I denne ...
    • Brukermedvirkning i norsk eldreomsorg – følger kommunene opp statens styringssignaler? 

      Sørvoll, Jardar; Gautun, Heidi (Tidsskrift for omsorgsforskning;Årgang 6, nr. 1-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-04)
      Bakgrunn: Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet (2015–2020). I planen formuleres blant annet målsettinger knyttet til bo- og tjenesteformer, brukermedvirkning, velferdsteknologi og kompetanse. Artikkelen er ...
    • Den norske velferdsstaten: En sosial investeringsstat? 

      Schøyen, Mi Ah (Tidsskrift for velferdsforskning;19(01), Journal article; Peer reviewed, 2016-01-01)
      Befolkningsaldring, globalisering og økonomisk omstilling har endret premissene for velferdsstaten. «Sosiale investeringer» står høyt på den europeiske dagsordenen som et mulig svar på disse utfordringene. Perspektivet har ...
    • Den vanskelige deltidsknuten en særnorsk utfordring som rammer unge helsefagarbeidere 

      Vabø, Mia; Drange, Ida; Amble, Nina (Fagbladet Samfunn og Økonomi;Nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      En nordisk undersøkelse (NORDCARE II), gjennomført i 2015 blant helsefagarbeidere i eldreomsorgen, tyder på at det i Norge er relativt mange som jobber i deltidsstillinger og relativt mange som oppgir at de ønsker å jobbe ...
    • For få på jobb? Sykepleierbemanning i sykehjem og hjemmesykepleien 

      Gautun, Heidi (Søkelys på arbeidslivet;Årgang 38, nr. 2-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-09-24)
      Artikkelen oppsummerer statistikk og forskning over sykepleierbemanning i norske sykehjem og hjemmesykepleietjenester og viser at det er en stor og økende mangel på sykepleiere i disse tjenestene. For få sykepleiere på ...
    • Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet 

      Sletten, Mira Aaboen; Eriksen, Ingunn Marie; Pedersen, Eirin; Seland, Idunn (Nordisk administrativt tidsskrift;Årg 96 Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Etter Reform 94 har de videregående skolene i Norge fått et økt ansvar for at flest mulig unge gjennomfører videregående opplæring. Samtidig er skolenes mandat for frafallsforebygging uklart, og det er opp til ledelsen og ...
    • Hva motiverer elever til å bli aktive medborgere? 

      Ødegård, Guro; Svagård, Vegard (Tidsskrift for ungdomsforskning;18(1), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Norske elever ligger på verdenstoppen i kunnskap om demokrati. Men bidrar slik kunnskap til å mobilisere elever til aktiv politisk deltakelse? Gjennom ICCS-undersøkelsen 2016 er 9. klassinger spurt om de i framtiden kommer ...