Bemanningsnorm i sykehjem
Original version
Gautun, H., bratt, C. (2015). Bemanningsnorm i sykehjem. Tidsskrift for omsorgsforskning, 1(2).Abstract
En rekke undersøkelser har avdekket
mangler og ulikheter i eldreomsorgen. Derfor
diskuterer sentrale helsemyndigheter hvorvidt
det skal innføres en bemanningsnorm som skal
gjelde alle norske sykehjem. I denne artikkelen
drøfter vi om det er mulig å tallfeste en norm for
bemanning i sykehjem, slik det er tenkt med en
bemanningsnorm. Vi bruker data fra en spørreundersøkelse
i 2014 blant Norsk Sykepleieforbunds
tillitsvalgte (N = 242) i sykehjem i 150 kommuner.
Vi finner store variasjoner i antall sykepleiere og
ansatte med annen helsefaglig bakgrunn som er
satt opp i turnus i forhold til antall beboere, både
mellom sykehjem og mellom samme type avdelinger.
Samtidig er det store variasjoner i hva informantene
oppfatter som nødvendig bemanning,
også innen samme slags avdeling. Avvik fra nødvendig
bemanning skyldes i stor grad sykefravær.
Vi konkluderer med at dagens variasjon i planlagt
bemanning og hva tillitsvalgte oppfatter som en
forsvarlig bemanning sett i forhold til pasienters
behov, ikke gir føringer for en bemanningsnorm
som skal tallfeste bemanning i sykehjem. God bemanning
sikres trolig heller gjennom at planer for
bemanning på det enkelte sykehjem tar hensyn til
normalt og forventet sykefravær. Several recent studies have shown
deficiencies in elderly care. Consequently, Norwegian health authorities are considering the introduction of an explicit norm for the number of
staff who should be at work in nursing homes. In
this article, we investigate whether it is possible to
quantify a norm for staffing in nursing homes. We
use data from a survey in 2014 among representatives from the Norwegian Nurses Organisation (N = 242) in nursing homes in 150 municipalities.
Data show substantial variations in the plans for
staffing relative to the number of residents. These
variations are not only present between nursing
homes, but also between the same kinds of
nursing home departments. Moreover, the representatives’ own views on acceptable staffing vary considerably, even within the same kind of department.
At the same time, departments are often understaffed due to sick leave. We conclude that the variation in planned staffing and representatives’ views on optimal staffing cannot provide guidelines for a staffing norm meant to quantify staffing relative to the number of residents in nursing homes. Instead, appropriate staffing can by ensured by plans taking into consideration that sick leave is normal and expected.