Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBødtker-Lund, Daniel
dc.contributor.authorHansen, Kari
dc.contributor.authorHaaland, Grete
dc.contributor.authorVagle, Inger
dc.date.accessioned2018-01-08T18:07:57Z
dc.date.accessioned2018-03-01T13:01:37Z
dc.date.available2018-01-08T18:07:57Z
dc.date.available2018-03-01T13:01:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBødtker-Lund D, Hansen KH, Haaland GH, Vagle I. Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2017;2en
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5714
dc.description.abstractArtikkelen belyser hvordan opplæringens innhold i Vg1 erfares av elever, lærlinger og lærere, som grunnlag for vurdering av endringsbehov i norsk yrkesopplæring. Problemstillingen artikkelen gir svar på er: Hvordan fungerer Vg1 yrkesfaglig utdanningsprogram for elever med ulike yrkesvalg? Bakgrunnen for studien artikkelen bygger på er at en strukturendring er på trappene i norsk yrkesopplæring. Kunnskapsdepartementet har brukt en rekke eksperter i forarbeidet, uten at elever og yrkesfaglærere har vært involvert i nevneverdig grad. Vi ønsker å bringe fram elevers og læreres stemmer. Teoriforankringen er knyttet til forhold som har betydning for elevers motivasjon, mestring og læring, samt nasjonale føringer, mål og hensikt med yrkesopplæringen. Metodene i forskningsarbeidet er elektronisk spørreundersøkelse blant elever i Vg1 og Vg2, samt lærlinger i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene og semistrukturerte intervjuer med yrkesfaglærere. Et hovedfunn er at opplæringen i Vg1 ikke samsvarer med elevenes ulike læringsbehov, og heller ikke med de nasjonale føringene for yrkesopplæringen. Vg1 bør gjennomgå store endringer, basert på elevenes og lærernes erfaringer, for å sikre yrkesrelevant opplæring for elever med ulike utdanningsplaner og yrkesinteresser.en
dc.description.abstractThis article presents the students, apprentices and teachers point of view in relation to content of the vocational education programs. Their experiences lay as the foundation for answering the following research question; "How does the vocational education program support and prepare students heading for different professions?" The motivation for this study is the ongoing change of structure within the Norwegian vocational education. The Ministry of education has involved several experts in this changing process, however, no students nor teachers have been included. This article will therefore bring forward students, apprentices and teachers voices, before the ministry of education make their decisions. Their experiences of the current education programs, are important as part of the foundation for the evaluation of a need for change. The theoretical perspectives are related to conditions regarding students motivation, sense of accomplishment, ability to learn, as well as national guidelines and regulations, goals, and the overall purpose of the vocational education program. The research methods used (in the work) are electronic surveys among the vocational study's current first and second year students as well as apprentices within the specialized educational programs. It also includes semi structured interviews with profession specialized vocational teachers. One key finding reveals that the current educational programs fail to meet the students individual learning needs, nor does it comply with national guidelines and regulations for the Norwegian vocational educations. The basic year works for some students and professions but not for others. Based on the students and teachers experiences, there is a significant need to change the vocational education programs, to ensure the education is relevant for students who have different career plans and are heading for different professions.en
dc.language.isonben
dc.publisherOslo and Akershus University College of Applied Sciencesen
dc.rightsCopyright (c) 2017 Daniel Bødtker-Lund, Kari Henriette Hansen, Grete Haaland, Inger Vagle Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectOrganisering av opplæringenen
dc.subjectYrkesrelevansen
dc.subjectLæringsmiljøen
dc.subjectMedvirkningen
dc.subjectOrganizing vocational educationen
dc.subjectVocational relevanceen
dc.subjectLearning environmenten
dc.subjectParticipationen
dc.subjectDemocracyen
dc.titleEndringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-01-08T18:07:57Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2577
dc.identifier.cristin1533681
dc.source.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Copyright (c) 2017 Daniel Bødtker-Lund, Kari Henriette Hansen, Grete Haaland, Inger Vagle

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Copyright (c) 2017 Daniel Bødtker-Lund, Kari Henriette Hansen, Grete Haaland, Inger Vagle Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.