Læring i en "hybridorganisasjon". En casestudie om organisatorisk læring i en organisasjon med både stabil og temporær organisasjonsstruktur
Abstract
Denne studien undersøker hvordan en "hybridorganisasjon" med både stabil og temporær
organisasjonsstruktur lærer. I tillegg forklarer studien faktorene som påvirker læring i
organisasjonen. Studien er skrevet med hensyn på å utvide forståelsen knyttet til organisatorisk
læring og struktur. Dette er nødvendig da det etter vår viten finnes lite forskning som tar for
seg læring i organisasjoner med hybride strukturer. Vi har benyttet en kvalitativ tilnærming
som er både eksplorerende og forklarende. Elleve semi-strukturerte intervjuer og
observasjoner utgjør undersøkelsens datagrunnlag.
Denne studien viser at en organisasjon med stabil og temporær struktur lærer gjennom
læringsprosesser som utspiller seg på individnivå, stabilt gruppenivå, temporært gruppenivå og
organisasjonsnivå. Studien viser at strukturene inngår i et læringssamspill på det organisatoriske
gruppenivået i prosjekters oppstarts- og avslutningsfase. Faktorene som påvirker læring i
organisasjonen er arbeidsoppgavenes natur, det organisatoriske minnet, tid og prosjektfaser. This study examines learning in a "hybrid organization" with both stable and temporary
organizational structures. In addition, the study explains the factors influencing the
organizational learning processes. Our research is conducted to expand the current
understanding of organizational learning and structure. This is necessary due to the limited
research related to learning in organizations with hybrid structures. We approached this study
with an explorative and explanatory qualitative research design. Our collected research data
consists of eleven semi-structured interviews and observations.
This study suggests that an organization with both stable and temporary organizational
structures learns through learning processes at the individual, stable group level, temporary
group level and organizational level. The study highlights the structural learning interaction
occurring at the organizational group level during the initiation and closing phases of projects.
The factors influencing the organizational learning processes is task characteristics, the
organizational memory, time and project phases.
Description
Master i økonomi og administrasjon