Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBreunig, Karl Joachim
dc.contributor.authorBostad, Jacob
dc.contributor.authorMyklebust, Andreas
dc.date.accessioned2018-01-24T08:51:44Z
dc.date.available2018-01-24T08:51:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5572
dc.descriptionMaster i økonomi og administrasjonen
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan en "hybridorganisasjon" med både stabil og temporær organisasjonsstruktur lærer. I tillegg forklarer studien faktorene som påvirker læring i organisasjonen. Studien er skrevet med hensyn på å utvide forståelsen knyttet til organisatorisk læring og struktur. Dette er nødvendig da det etter vår viten finnes lite forskning som tar for seg læring i organisasjoner med hybride strukturer. Vi har benyttet en kvalitativ tilnærming som er både eksplorerende og forklarende. Elleve semi-strukturerte intervjuer og observasjoner utgjør undersøkelsens datagrunnlag. Denne studien viser at en organisasjon med stabil og temporær struktur lærer gjennom læringsprosesser som utspiller seg på individnivå, stabilt gruppenivå, temporært gruppenivå og organisasjonsnivå. Studien viser at strukturene inngår i et læringssamspill på det organisatoriske gruppenivået i prosjekters oppstarts- og avslutningsfase. Faktorene som påvirker læring i organisasjonen er arbeidsoppgavenes natur, det organisatoriske minnet, tid og prosjektfaser.en
dc.description.abstractThis study examines learning in a "hybrid organization" with both stable and temporary organizational structures. In addition, the study explains the factors influencing the organizational learning processes. Our research is conducted to expand the current understanding of organizational learning and structure. This is necessary due to the limited research related to learning in organizations with hybrid structures. We approached this study with an explorative and explanatory qualitative research design. Our collected research data consists of eleven semi-structured interviews and observations. This study suggests that an organization with both stable and temporary organizational structures learns through learning processes at the individual, stable group level, temporary group level and organizational level. The study highlights the structural learning interaction occurring at the organizational group level during the initiation and closing phases of projects. The factors influencing the organizational learning processes is task characteristics, the organizational memory, time and project phases.en
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen
dc.subjectOrganisasjonsstrukturen
dc.subjectStabil strukturen
dc.subjectTemporær strukturen
dc.subjectHybridorganisasjonen
dc.subjectOrganisatorisk læringen
dc.subjectOrganisatorisl læringen
dc.subjectLæringsprosesseren
dc.titleLæring i en "hybridorganisasjon". En casestudie om organisatorisk læring i en organisasjon med både stabil og temporær organisasjonsstrukturen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel