Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKane, Aina Aune
dc.contributor.authorKöhler-Olsen, Julia
dc.contributor.authorReedtz, Charlotte
dc.date.accessioned2017-11-16T12:32:51Z
dc.date.accessioned2018-01-19T12:10:28Z
dc.date.available2017-11-16T12:32:51Z
dc.date.available2018-01-19T12:10:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKane AA, Köhler-Olsen JF, Reedtz c. Aktivisering av unge sosialhjelpsmottakere - forutsetninger for overgang til arbeid. Tidsskrift for velferdsforskning. 2017;20(2):117-133en
dc.identifier.issn0809-2052
dc.identifier.issn2464-3076
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5522
dc.description.abstractYoung people on social benefits have a variety of complex challenges such as health and social problems, school dropout, immigration and previous child protection measures. This puts them at higher risk of being marginalized from employment. The individual right to a minimum economic security and to work-promoting measures from the authorities challenges how local authorities organize and carry out their work. In order to study which requirements must be met in the authorities’ services for young people on social benefits, we have interviewed 12 case workers in 12 different Work and Welfare Centres (NAV). Their descriptions have been categorized and discussed in light of the legal framework and literature.en
dc.description.abstractUnge sosialhjelpsmottakere har særskilte utfordringer som medfører en høyere risiko for å bli stående utenfor arbeidslivet. Retten til økonomisk sikring og arbeidsrettede tiltak utfordres av hvordan Nav organiserer og utfører sitt arbeid. Med utgangspunkt intervjuer med Nav-veiledere drøfter vi rettslig og faglig hvilke forutsetninger som må foreligge i Navs arbeid med målgruppen. Vår undersøkelse viser at de forutsetninger som må imøtekommes i enkeltsaker er: 1) Identifisering av risikofaktorer i målgruppen, for å komme fram til hensiktsmessige tiltak og aktiviteter, 2) En samarbeidende relasjon mellom den unge og Nav-veilederen og samarbeid mellom Nav og andre hjelpeinstanser, og 5) Bruk av arbeidsfremmende aktiviteter. Til sist problematiserer vi hvordan aktivitetsplikt for unge sosialhjelpsmottakere repre- senterer en form for kvasi-kontraktsforhold, mellom parter med svært ulike maktfor- hold.en
dc.language.isonben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.rights© 2017 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).en
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectAktivitetsplikten
dc.subjectSosialhjelpsmottakereen
dc.subjectØkonomisk sosialhjelpen
dc.subjectRisikofaktoreren
dc.subjectArbeiden
dc.titleAktivisering av unge sosialhjelpsmottakere - forutsetninger for overgang til arbeiden
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2017-11-16T12:32:50Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2017-02-02
dc.identifier.cristin1476595
dc.source.journalTidsskrift for velferdsforskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

© 2017 Author(s).
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0
License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som © 2017 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).