Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvalvaag, Robert Williams
dc.date.accessioned2017-11-01T15:00:53Z
dc.date.accessioned2017-12-14T12:12:17Z
dc.date.available2017-11-01T15:00:53Z
dc.date.available2017-12-14T12:12:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKvalvaag R. "Bare kall meg Lucifer": Fra Baudelaire og Bulgakov til "Sympati for djevelen". DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift. 2017(1):92-133en
dc.identifier.issn1501-9934
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5417
dc.description.abstract1968, spiller en viktig rolle i rockens kanon. Den markerte at djevelen nå for alvor hadde gjort sin inntreden i rocken og i 60- tallets ungdomskultur. Ifølge Jagger var sangen inspirert av hans lesning av Charles Baudelaire, og ifølge Jaggers kjæreste, Marianne Faithfull, var den influert av Mikhail Bulgakovs roman Mesteren og Margarita. Verkene til Charles Baudelaire og Mes- teren og Margarita utgjør derfor den litterære konteksten når jeg hører Jagger framføre sin tekst. Noe som er felles for Baudelaire og Bulgakov er at begge utforsket ondskapens problem. På hvilke måter reflekterer «Sympathy for the Devil» innflytelsen fra Baudelaire og Bulgakov? Hva sier teksten om ondskapens opprinnelse? Og hva er identiteten til tekstens jeg-person?en
dc.language.isonben
dc.publisherNovusen
dc.subjectCharles Baudelaireen
dc.subjectDjevelenen
dc.subjectMick Jaggeren
dc.subjectDet ondes problemen
dc.title"Bare kall meg Lucifer": Fra Baudelaire og Bulgakov til "Sympati for djevelen"en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2017-11-01T15:00:53Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1472587
dc.source.journalDIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel