Både sosialarbeider og terapeut? : sosionomers profesjonelle rolle i psykisk helsevern for barn og unge
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/529Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra til å belyse hvordan sosionomer som arbeider i
tverrfaglige team i psykisk helsevern for barn og unge de faglige (BUP) har utformet sine
profesjonelle roller. Disse rollene er noe uklare, og det bidrar kanskje til at sosionomers andel
av stillinger har gått ned de siste årene.
Forskningsspørsmålet jeg vil undersøke er: Hvilken sammenheng er det mellom sentrale
kjennetegn ved sosialt arbeids teori- og verdigrunnlag og sosionomers praksis i psykisk
helsevern for barn og ungdom? Det kan presiseres i tre delspørsmål: 1) Hvordan kan sosialt
arbeid i BUP konseptualiseres? 2) Hva kjennetegner gruppen sosionomer i BUP? 3) Hva kan
en se av sammenhenger mellom teori og praksis?
Jeg har valgt å bruke kvantitativ forskningsmetode i form av en surveyundersøkelse med alle
sosionomer i BUP i Norge som utvalg. Undersøkelsen bygger på DPPCQ, som er et
spørreskjema brukt i forskning på terapeuters faglige og profesjonelle utvikling i flere land.
Jeg har supplert dette skjemaet med spørsmål som spesifikt tar for seg hvordan sosialt arbeid
kommer til uttrykk i klinisk praksis. Disse tilleggene har jeg arbeidet fram gjennom å
diskutere sosialt arbeids teori- og verdigrunnlag. Jeg har i tillegg i oppgaven belyst sosialt
arbeid som profesjon og selvstendig fag, og drøftet hvordan dette påvirker faget.
Jeg har i undersøkelsen lagt vekt på forholde meg til sentrale trekk ved sosialt arbeid, og jeg
har ikke forsøkt å trekke grenser mot andre fag. Undersøkelsen viser at det er særtrekk ved
sosialt arbeid som viser seg igjen i hvordan sosionomer i BUP presenterer sin praksis. Ved
hjelp av faktoranalyser har jeg funnet flere dimensjoner som preger klinisk sosialt arbeid. Den
ene går fra å være sosialarbeider til å være terapeut og den andre fra å arbeide med barn til å
arbeide med voksne. Jeg har også sett på korrelasjoner mellom teoretisk påvirkning og
dimensjoner av samarbeid, kunnskap om lover og opplevelse av ansvar og kompetanse.
Undersøkelsen viser at det er behov for mer forskning om klinisk sosialt arbeid, både mer
utdypende forskning enn det jeg har gjort, mer sammenlignende forskning av sosialt arbeid på
flere arenaer og sammenlignende i forhold til andre fag og profesjoner. Slik kan vi komme
fram til et klarere bilde av hva klinisk sosialt arbeid er. This thesis aims to clarify how social workers in interdisciplinary teams in Child and
Adolescent Mental Health Services (CAMHS) have formed their professional roles. These
roles are often undefined, and this can be why social workers are loosing positions.
The questions I have asked are: Which connections can be found between how social workers
practice in mental health services for children and adolescents and the theories and values
that social work traditionally are based on. To put it more precisely: 1) How can social work
in Child and Adolescent Mental Health Services be conceptualised? In addition 2) What do
social workers as a group in Child and Adolescent Mental Health Services have in common?
3) Is it possible to find any connection between social work theory and its practice?
To answer these questions I have used quantitative research methods. I performed a survey
investigation that included all social workers in CAMHS in Norway. My survey is based on
the DPPCQ, which is a questionnaire used in several countries in research concerning
therapists development. I have added some questions specifically aimed at clinical practice in
social work, which are based on social works theories an values.
In my thesis, I have also tried to shed some light on whether or not social work is an
independent profession, with its own theory, and discussed how this influences the profession.
In my survey, I concentrate on central hallmarks of social work, and I have not made any
attempts to draw the lines between social work and other professions.
The survey shows that some hallmarks demonstrate how social workers present their practice.
Through factor analysis, I have found some dimensions that characterise therapeutic social
work. One goes from social worker to therapist, and another goes from working with children
to working with adults. I have also looked at correlations between theoretical influence and
dimensions of cooperation, use of knowledge of relevant laws and experience of competence
and responsibility.
The survey shows that more, and more thorough, research on clinical social work is
necessary. There is also a need for more comparative research, between social work and
related professions and fields. This could give us a more complete picture of what clinical
social work include.
Beskrivelse
Master i sosialt arbeid