Hvorfor lykkes ikke NAV-kontorene med å jobbe mer arbeidsrettet?
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/4875Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Fossestøl K, Breit E, Borg E. Hvorfor lykkes ikke NAV-kontorene med å jobbe mer arbeidsrettet?. Søkelys på arbeidslivet. 2016;33(1/2):5-23 http://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2016-01-02-01Sammendrag
En sentral forklaring på NAVs manglende måloppnåelse om flere i arbeid og aktivitet og færre på trygd har vært omstillingsprosessen med den lokale etableringen av NAV-kontorene. I denne artikkelen drøfter vi en alternativ forklaring som involverer mer langsiktige strukturelle utfordringer for NAV-kontorene. Basert på kvalitative og kvantitative data fra ti NAV-kontorer skisserer vi tre strukturelle utfordringer: (a) Arbeids- og velferdsdirektoratets forenklingsarbeid har ikke ført fram, (b) lokalkontorene klarer fortsatt ikke å ta i bruk den statlige styringen, og (c) statlige og kommunale målsetninger og virkemidler for lokalkontorene og deres oppgaver drar ikke i samme retning. Vi diskuterer implikasjonene av vår analyse for forståelsen av NAVs manglende måloppnåelse og for lokalkontorenes utviklingspotensiale.