Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk
Journal article, Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/4308Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 2016, 10(3)Sammendrag
Denne artikkelen presenterer resultater fra en spørreundersøkelse om
grunnskole
læreres kompetanse i musikk og deres valg av undervisningsinnhold i
musikkfaget i grunnskolen. Dermed bidrar undersøkelsen til å beskrive hva
lærere i musikk kan og hva de vektlegger i sin undervisning, og slik også
sammenhengen mellom kompetanse og valg a
v undervisningsinnhold. Utvalget
er 135 lærere som underviser musikk på tredje, sjette og niende trinn i fem
kommuner på Østlandet. Datamaterialet analyseres gjennom deskriptiv
statistikk og variansanalyser (ANOVA). Resultatene viser at de fleste lærere i
musikk er allmennlærere med lite formell kompetanse i musikk fra høyere
utdanning. Lærere på lave trinn har vesentlig mindre formell kompetanse enn
lærere på høyere trinn, og de deltar også i mindre grad i uformell musikalsk
læring gjennom musikkpraksis ut
enfor skolen. Det er også forskjeller i valg av
undervisningsinnhold, og disse forskjellene kan ikke forklares av læreplanens
beskrivelse av de ulike trinnene alene. Det ser ut til å være klare sammenhenger
mellom hva lærere kan og hva de velger å vektlegg
e i sin undervisning. Likevel
er studiens kanskje viktigste bidrag at den antyder at forskjeller i læreres
musikkundervisningspraksis påvirkes av flere forhold, og kompetanse (formell
og uformell), læreplanforståelse, profesjonell identitet og kjønn ser ut
til å være
sentrale faktorer. This article presents results from a survey investigating the competence of music
teachers
in Norwegian primary and lower secondary schools, and
their choice
of educational content in music lessons. Thus, the survey presents a description of what teachers know, and what they emphasize in their music teaching, and
the correspondence between these factors. The sample comprises 135 teachers
teaching music in grade
s
three, six and nine in five municipalities. Data is
analyzed using descriptive statistics and analysis of variance (ANOVA). The
results suggest that most teachers are generalist teachers with sparse musical
training from higher education
– t
eachers in lower grades less than teachers in
higher grades. The lower grade teachers participate as well to a lesser degree in
informal music practices outside school. There are several differences between
grade three, six and nine teachers’ choice of educational content, and these
differences cannot be explained by curricular differences alone. There seems
instead to be systematic correspondence between teachers’ competence and
education
al content. The results suggest,
however
,
that the differences regard
ing
educational content are affected by
an
intricate interplay between several
factors, including competence, curricular issues, professional identity and
gender.