• Praksis i studiene : En undersøkelse blant praksisveiledere, faglærere og studenter ved fem profesjonsutdanninger 

      Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (Småskrift 2012;nr. 2, Research report, 2012-01)
      I denne rapporten undersøkes praksis som læringsarena i fem profesjonsutdanninger i Norge: sykepleie-, allmennlærer-, sosialarbeider-, førskolelærer og fysioterapeututdanningen. Vi ser særlig på tre sider ved utdanningskvaliteten: ...
    • Praksis og teori. En undersøkelse blant undervisningspersonalet ved fem profesjonsutddanninger 

      Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Caspersen, Joakim; Nesje, Kjersti; Vindegg, Jorunn (Research report, 2011-04)
      Denne rapporten fokuserer på praksisopplæring og undervisning med utgangspunkt i en spørreskjemaundersøkelse blant lærere ved universitet og høgskoler ved sykepleierutdanningen, allmennlærerutdanningen, førskolelærerutdanningen, ...
    • Praksisopplæring i profesjonsstudier 

      Hougaard, Peter Forde (SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2015, Working paper, 2015)
      En kvalitativ studie av organisering av praksisopplæringen ved sykepleier-, fysioterapeut-, førskolelærer-, grunnskolelærer-, sosionom- og barnevernspedagogutdanningene ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
    • Praksisrelevans og kompetansebehov : Vurderinger av BSV-utdanningene 

      Terum, Lars Inge; Nesje, Kjersti (Småskrift 2014;nr. 5, Research report, 2014)
      Dette notatet er del av prosjektet «Praksisnærhet og utdanningserfaringer» som Senter for profesjonsstudier har utført på oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet(UHR). Prosjektet er del av UFR-prosjektet «Sosialfaglig ...
    • Producing Legalists or Dirty Harrys? Police Education and Field Training 

      Fekjær, Silje Bringsrud; Petersson, Otto (Policing and Society: An International Journal of Research and Policy;, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-26)
      This paper explores Nordic police students’ attitudes towards non-legalistic police work, based on a cross-national longitudinal survey (N = 1,438). We ask where police recruits in four different Nordic countries are placed ...
    • PROFESJON OG PROFESJONSMORAL 

      Grimen, Harald (;nr. 4, Working paper, 2006)
      Denne artikkelen skal handle om kva profesjonsmoral er, kva som er profesjonsmoralar sine røter og kva som er profesjonsmoralar sine primære rollar. Artikkelen si sentrale tese er at ein profesjonsmoral er eit sett av ...
    • Profesjonsetikken sitt grunnlag 

      Grimen, Harald (;nr. 6, Working paper, 2005)
      Av og til må etikk bygge på politikk, og ikkje omvendt. Profesjonsetikk er eit døme på dette. Profesjonsetikkar har eit politisk grunnlag. Ein del av dei - truleg kontroversielle - standpunkta som føl av dette, og som eg ...
    • Profesjonsetikkens grunnlag 

      Nortvedt, Per (;nr. 7, Working paper, 2005)
      Innspill til Harald Grimens arbeidsnotat Profesjonsetikken sitt grunnlag
    • Profesjonsfag, fagdisipliner og tverrfaglige felt 

      Smeby, Jens-Christian (;nr. 5, Working paper, 2003)
      Dagens inndeling i fag og fagdisipliner tas ofte som en selvfølge og betraktes gjerne som en egenskap ved selve kunnskapen. Fag er imidlertid historisk gitte former for kunnskapsorganisering som kontinuerlig er i endring. ...
    • Profesjonsidentitet i arbeidsmarkedet – en skisse for studie av forpliktelse, lojalitet og motivasjon overfor arbeidsorganisasjon og profesjon 

      Wiborg, Øyvind (;nr. 16, Working paper, 2005)
      Hvert år utdannes det et stort antall profesjonelle yrkesutøvere fra høyskoler og universiteter. Dette prosjektet legger opp til en longitudinell studie av hvorfor profesjonelle yrkesutøvere identifiserer seg med profesjonen ...
    • Profesjonskvalifisering : Innlegg og kommentarer ved presentasjon av boka Kvalifisering for profesjonsutøving 

      Heggen, Kåre; Jensen, Kari Toverud; Fauske, Halvor; Conradi, Hallgerd (SPS arbeidsnotat;Nr. 1 - 2010, Working paper, 2010)
      Sentralt i den boka som blir lansert er data m.a. innsamla i StudData-prosjektet ved SPS, som eg har hatt tilgang til frå eg starta i bistilling ved senteret i 2005. Eit viktig siktemål med boka er difor å beskrive ...
    • Profesjonsutdanning og kompetanse – en tabellrapport basert på StudData 

      Wernø, Ida Lyngstad; Smeby, Jens-Christian (SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2018, Research report, 2018)
      Denne tabellrapporten er utarbeidet på oppdrag av Kompetansebehovsutvalget.Hensikten er å gi innspill til vurderingen av en del sentrale yrkesrettede høyere utdanninger. Resultatene som presenteres er basert StudData som ...
    • Professional Autonomy versus Corporate Control 

      Nygaard, Pål (Professions and Professionalism;2(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Professionalism and bureaucracy tend to be understood as incompatible systems of work organization, represented by the ideals of collegiality and auton-omy versus control and supervision. I present a historical case study ...
    • PROFESSIONAL OCCUPATIONS AND STATUS: A sociological study of professional occupations, status and trust 

      Svensson, Lennart G. (;nr. 5, Working paper, 2006)
      Occupation is the most important dimension behind social classes, closely connected with education and salary as well as status and prestige. The sociology of professions, since its classical period, has been related more ...
    • Professionalism in a knowledge society: The academic drift of professional education in the “new” professions 

      Smeby, Jens-Christian (;nr. 7, Working paper, 2006)
      A central argument in this paper is that a greater emphasis on knowledge and epistemological cultures is needed to understand the challenges of professionalism in modern globalized knowledge societies. A knowledge society ...
    • Professionskvalificering och handledning 

      Brusling, Christer (;nr. 1, Working paper, 2006)
      Med hjälp av några nedslag i en norsk longitudinell databas av studenter/professionsutövare i professionsutbildningar/professioner analyseras hur studenter/professionsutövare påverkas av förhållandet mellan högskola och ...
    • Programme coherence and epistemological beliefs 

      Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Smeby, Jens-Christian (Nordic Psychology;67(2), Journal article; Peer reviewed, 2015-04-23)
      The aim of this study was to investigate epistemological beliefs and programme coherence in nursing, social work and general teacher-training programmes. An abstract theoretical knowledge base is a key characteristic of ...
    • Promoting Diversity but Striving for Excellence: Opening the ‘Black Box’ of Academic Hiring 

      Orupabo, Julia Kristine B.; Mangset, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2021-07-24)
      Scholars have described how neutral routines and ‘objective’ criteria in recruitment may result in an institutional preference for certain types of candidates. This article advances the literature on recruitment by conducting ...
    • Providing free heroin to addicts participating in research - ethical concerns and the question of voluntariness 

      Henden, Edmund; Bærøe, Kristine (Psychiatric bulletin;38(4), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Providing heroin to people with heroin addiction taking part in medical trials assessing the effectiveness of the drug as a treatment alternative breaches ethical research standards, some ethicists maintain. Heroin ...
    • Public deliberation and the fact of expertise: making experts accountable 

      Holst, Cathrine; Molander, Anders (Social Epistemology;, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This paper discusses the conditions for legitimate expert arrangements within a democratic order and from a deliberative systems approach. It is argued that standard objections against the political role of experts are ...