• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Samfunnsernæring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Samfunnsernæring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers vurdering av matmiljø og fysisk miljø på skolen, og hvilke muligheter og barrierer dette utgjør for et sunt kosthold og fysisk aktivitet: En kvalitativ studie på elever i 9. klasse i Øvre Romerike

Gjertsen, Marianne
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Gjertsen_Marianne_MAME5910_2016.pdf (2.315Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3365
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • HV - Master i Samfunnsernæring [210]
Sammendrag
Bakgrunn Grunnlaget for sunne matvaner legges allerede i barndommen, og skolemåltidet er

derfor av stor betydning for elevers kosthold. I Norge har man sett en økning i forekomst av

overvekt og fedme hos barn og unge. Studier har vist at kostholdet til barn og unge i Norge

stort sett i tråd med anbefalingene, med unntak av noen energigivende næringsstoffer,

deriblant sukker og fett. Kartlegging har også vist at ikke alle møter de nasjonale

anbefalingene for fysisk aktivitet. Få studier har utforsket barn og unges oppfatning av

matmiljø og fysisk miljø på skoler i Norge, og hvordan dette påvirker kosthold og fysisk

aktivitet. Hensikten med denne studien var å undersøke disse miljøene på skolen, elevenes

oppfatning av miljøene, og deres vurdering av muligheter og barrierer for et sunt kosthold og

fysisk aktivitet på skolen.

Metode Masteroppgaven har et kvalitativt forskningsdesign, der metode for datainnsamling

var fokusgruppeintervjuer og observasjoner. Utvalget i studien bestod av elever på 9.

klassetrinn fra skoler i Øvre Romerike (Akershus fylke). Totalt seks skoler og 55 elever

deltok i fokusgruppeintervjuene. Teoretiske tilnærming var qualitative description.

Resultater Elevene viste stor interesse og kunnskap rundt kosthold og ernæring, men spiste

til tross for dette ofte usunn mat dersom de hadde muligheten. Miljømessige faktorer viste seg

å ha stor betydning for ungdommenes mat- og helsevaner på skolen. Mattilbudet i kantinen

ble påpekt som en barriere for et sunt kosthold på skolen, og mange elever uttrykte et ønske

om et sunnere mattilbud. Utover kroppsøvingstimer var flertallet av elevene lite aktive på

skolen. Lite fokus og oppmuntring fra lærere, samt mangel på utstyr eller fasiliteter, ble

oppfattet som store hindringer for fysisk aktivitet på skolen.Konklusjon Funnene i studien tyder på at miljømessige faktorer i stor grad påvirker matvaner

og fysisk aktivitet. Helsefag kan være en effektiv metode for å øke bevissthet og kunnskap

hos barn og unge, men det er behov for større intervensjoner på miljø- og organisatorisk nivå,

for å utforske årsaker bak ungdommers matvalg og hva deres sosial atferdsmønster er knyttet

til, for på den måten å utvikle langsiktige tiltak for å støtte atferdsendring
Beskrivelse
Master i samfunnsernæring
Utgiver
Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
Serie
MAEH;2016

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit