Forbruk, miljø og bærekraft i utvalgte norske strategidokumenter om utdanning (2004- 2015) - Utfordringer for Kunst og håndverksfaget
Abstract
Denne masteravhandlingen tar for seg tematikken miljø og bærekraft i faget Kunst og
håndverk. For å undersøke denne tematikken har jeg valgt å undersøke ni utvalgte
strategidokumenter om utdanning innenfor ulike fagfelt. Med dette som bakgrunn har jeg
formulert følgende problemstilling:
Hva prioriteres innen miljø og bærekraft i et utvalg av norske strategidokumenter om
utdanning (2004-2015)?
Hvilke utfordringer og muligheter ligger i Kunst og håndverksfaget?
Problemstillingen består av to deler. Del en tar for seg hva som prioriteres innen miljø og
bærekraft i de utvalgte strategidokumentene. Dette presenteres i kapittel 4. I del to belyses
noen punkter fra strategidokumentene og knyttes til hvilke utfordringer og muligheter som
ligger i Kunst og håndverksfaget. Dette presenteres i kapittel 5.
Som utdannet faglærer i Kunst og håndverk, innehar jeg en forforståelse av fagets
utfordringer og muligheter, og utforsker dermed eget fagfelt. Dermed er den valgte
forskningsmetoden tekstanalyse i en fortolkende tradisjon. Begrepet bærekraft er
vidtomspennende, men i denne undersøkelsen vil det fokuseres på forbruk,
materialforståelse og håndverk i relasjon til handlingskompetanse i et framtidsperspektiv.
I kapittel 6 presenteres det praktisk estetiske arbeidet, hvor det undersøkes ved å benytte
leire og keramikk som materiale og teknikk. Den valgte tematikken undersøkes videre i det
praktisk estetiske arbeidet hvor muligheter i et verkstedarbeid vektlegges som et bidrag til
økt materialforståelse. The focus of this Master Thesis is the environment and sustainability within the field of
arts and crafts. To explore these issues, I have chosen to examine nine selected strategic
documents on education within different fields. On the basis of these, I have defined the
following approach:
What is the main focus within environment and sustainability in a selection of Norwegian
strategic documents on education, 2004-2015?
What are the challenges and possibilities for arts and crafts?
This formulated approach has two parts. Part one assesses what is prioritized within
environment and sustainability in the chosen strategic documents. This is presented in
Chapter 4. Part two assesses some key points from these chosen documents and links them
to which challenges and possibilities exist within the field of arts and crafts. This is
presented in Chapter 5.
As a teacher specialized within the field of arts and crafts, I have an understanding of both
the challenges and possibilities within this field. Therefore I am researching my own field.
As such, the research method of text analysis falls within an interpretative tradition. The
concept sustainability is wide, but in this thesis, the foci will be on consumption, material
understanding and crafts in relation to competence to act with a future perspective.
In Chapter 6 I present my practical, esthetic project, which is illustrated by using clay and
ceramics as a material and technique. The chosen theme is examined further in the
practical esthetic work, where opportunities found in a workshop setting are emphasized as
a potential contribution to an enhanced understanding of materials.
Description
Master i estetiske fag