Prosessdrama og performance - En kvalitativ analyse av prosessdramaet Frank Miller i lys av et utvalg drama- og performanceteoretiske perspektiver
Abstract
Denne avhandlingen omfatter en utforskning av Cecily O`Neills prosessdrama Frank Miller i
lys av et utvalg drama- og performanceteoretiske perspektiver. Formålet med undersøkelsen
er å komme nærmere en forståelse av hva deltakelse i O`Neills prosessdrama kan være. Som
utgangspunktet for utforskningen benyttes en tredelt analysemodell inspirert av den danske
dramaturgen Ida Krøgholt. Med et deskriptivt, operativt og perspektiverende nivå utforskes
spørsmålene om hvordan O`Neill legger til rette for deltakelse i prosessdramaet Frank Miller,
hva denne deltakelsen innebærer, og hvordan denne deltakelsen kan belyses og utfordres av et
utvalg performanceteoretiske perspektiver. Som et resultat av analysens tre nivåer omfatter
avhandlingen en utforskning av fiksjonens rolle og betydning for deltakelsen i et
prosessdrama, som utfordres av performanceteaterets reelle materialitet og fravær av mening. This thesis covers an exploration of Cecily O`Neill’s process drama Frank Miller in the light
of a selection within theoretical drama and performance perspectives. The main goal with this
analysis is to get closer to an understanding of what participation can be, through O`Neill’s
process drama. The analysis model used in this research is a threefold analysis inspired by the
Danish dramatic advisor Ida Krøgholt, which explores the question of how O’Neill facilitates
participation on a descriptive, operative and perspective end level. In other words, what
participation includes, and then how this can be challenged from a variety of theoretical
perspectives within the art of performance. As a result of this three level analysis, it will
clearly cover the thesis of fiction and how it is significant to the participation of a process
drama, and how it can be challenged by the performance theatres’ materiality of the real and
lack of purpose or true meaning.
Description
Master i estetiske fag