Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerkestrand, Karin
dc.contributor.authorSkjold, Tine Eriksen
dc.date.accessioned2016-10-03T07:08:55Z
dc.date.available2016-10-03T07:08:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3347
dc.descriptionMaster i estetiske fagen_US
dc.description.abstractDenne avhandlingen omfatter en utforskning av Cecily O`Neills prosessdrama Frank Miller i lys av et utvalg drama- og performanceteoretiske perspektiver. Formålet med undersøkelsen er å komme nærmere en forståelse av hva deltakelse i O`Neills prosessdrama kan være. Som utgangspunktet for utforskningen benyttes en tredelt analysemodell inspirert av den danske dramaturgen Ida Krøgholt. Med et deskriptivt, operativt og perspektiverende nivå utforskes spørsmålene om hvordan O`Neill legger til rette for deltakelse i prosessdramaet Frank Miller, hva denne deltakelsen innebærer, og hvordan denne deltakelsen kan belyses og utfordres av et utvalg performanceteoretiske perspektiver. Som et resultat av analysens tre nivåer omfatter avhandlingen en utforskning av fiksjonens rolle og betydning for deltakelsen i et prosessdrama, som utfordres av performanceteaterets reelle materialitet og fravær av mening.en_US
dc.description.abstractThis thesis covers an exploration of Cecily O`Neill’s process drama Frank Miller in the light of a selection within theoretical drama and performance perspectives. The main goal with this analysis is to get closer to an understanding of what participation can be, through O`Neill’s process drama. The analysis model used in this research is a threefold analysis inspired by the Danish dramatic advisor Ida Krøgholt, which explores the question of how O’Neill facilitates participation on a descriptive, operative and perspective end level. In other words, what participation includes, and then how this can be challenged from a variety of theoretical perspectives within the art of performance. As a result of this three level analysis, it will clearly cover the thesis of fiction and how it is significant to the participation of a process drama, and how it can be challenged by the performance theatres’ materiality of the real and lack of purpose or true meaning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectProsessdramaen_US
dc.subjectFrank Milleren_US
dc.subjectCecily O`Neillen_US
dc.subjectperformanceteoretiske perspektiveren_US
dc.subjectdeltagelseen_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Film- og teatervitenskap: 170::Teatervitenskap: 172en_US
dc.titleProsessdrama og performance - En kvalitativ analyse av prosessdramaet Frank Miller i lys av et utvalg drama- og performanceteoretiske perspektiveren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel