Norsk kjendisjournalistikk på nett
Journal article, Peer reviewed
This is an open access article distributed under the terms of the creative commons c c- b y- n c 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for non-commercial use, provided the original author and source are credited.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3284Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Grøtte, M. (2015). Norsk kjendisjournalistikk på nett. Norsk medietidsskrift, 21(02), 1-25. https://doi.org/10.18261/ISSN0805-9535-2015-02-04Sammendrag
Kjendisjournalistikken har inntatt nyhetsmediene for lengst, og særlig i tabloidpressens
nettaviser vies det mye plass til slikt stoff. Denne artikkelen ser på
hvordan kjendisjournalistikken i de to norske nettavisene VG Nett og Dagbladet.
no har endret seg fra 2005 til 2014. Endringene i journalistikken sees i sammenheng
med flere strukturelle endringer den norske mediebransjen har gjennomgått
i løpet av det siste tiåret: Finanskrisen som førte til at inntektene hos
mediebedriftene stupte, etableringen av sosiale medier, økt globalisering og
nye medieplattformer.