Sanksjoner – arbeidslinjas nattside?
Journal article, Peer reviewed
© 2016 author(s). this is an open access article distributed under the terms of the creative commons c c- b y- n c 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for non-commercial use, provided the original author and source are credited.
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/10642/3248Utgivelsesdato
2016-01-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SAM - Institutt for sosialfag [545]
- SPS - Documents [435]
Originalversjon
Hagelund, A., Øverbye, E., Hatland, A., & Terum, L. I. (2016). Sanksjoner–arbeidslinjas nattside?. Tidsskrift for velferdsforskning, 19(01), 24-43. http://dx.doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2016-01-02Sammendrag
Aktive vilkår for mottak av velferdsytelser er en felleseuropeisk trend. Dette
innebærer at retten til velferdsytelser betinges av at mottaker deltar i en
form for aktivitet, for eksempel arbeid for trygd (workfare), aktiv jobbsøking
eller kvalifiserende aktiviteter i form av kurs og opplæring. Slike aktiveringskrav
presenteres ofte som tiltak for å øke stønadsmottakerens humankapital
og skal slik sett bidra til økt grad av selvhjulpenhet og selvstendighet.
Disse aktive vilkårene krever eksistensen av et sanksjonsregime myntet på
de brukerne som ikke oppfyller kravene. Slike sanksjonsregimer består av
tre elementer: et informasjonssystem, et advarselssystem og et iverksettingssystem.
Med utgangspunkt i en oversikt over handlingsrommet for sanksjoner
i det norske trygde- og sosialhjelpssystemet, og empiriske studier av
dette, viser vi hvordan sanksjonsregimet varierer fra ytelse til ytelse, blant
annet med hensyn til formell institusjonalisering, kompleksitet og rom for
skjønn. Avslutningsvis argumenterer vi for at kunnskap om hvordan sanksjonsregimer
er utformet og praktiseres er viktig både fra et teoretisk og et
praktisk perspektiv, og vi skisserer aktuelle problemstillinger for videre forskning. Sanctions – the dark side of activation policy?
A common tendency across Europe is the increased use of so-called «active
conditionalities» when granting welfare benefits. «Active conditionalities»
means that receipt of a welfare benefit is conditioned on the claimant performing
some prescribed activity – such as work (workfare), active job search, or
pursuing education or «activation» courses during daytime. Activation requirements
are often presented as empowering devices, i.e. as ways to enhance
the human capital of the claimant. The flip side of active requirements,
however, is the implementation of what we label «sanctioning regimes»,
directed toward claimants who fail to fulfil, or maintain, the prescribed activity.
We argue that most sanctioning regimes comprise three elements: a
system for registering and transmitting information with regard to compliance/
non-compliance, a systemfor issuing warnings, and a system for implementing
sanctions. Using Norway as a case study, we show that sanctioning
regimes differ from one welfare benefit to the next; they are not all equally
formally institutionalized, their level of complexity varies, and the amount
of discretion awarded middle managers, street-level administrators, social
workers, teachers and employers varies as regards how to report non-compliance,
issue warnings, and implement sanctions. Knowledge about how sanctioning
regimes are designed and operate is important both froma theoretical
and practical perspective, and we suggest some avenues for further research.