Vietnamesiske lesekarrierer
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/323Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler vietnamesiske innvandreres litteraturinteresse, og da spesielthvordan deres litteraturinteresse har utviklet seg i et livsløpsperspektiv. Forskningsspørsmålet mittlyder: hvilke lesekarrierer kan en finne blant vietnamesiske innvandrere, og hvilke faktorer harpåvirket utviklingen av disse?Masteroppgavens empiriske materiale er samlet gjennom kvalitative intervju med fem vietnamesiskeinnvandrere rekruttert med vekt på variasjon og bredde. Jeg har gjennomført individuelle intervju ogjeg har valgt å basere datainnsamlingen på delvis strukturerte intervju.Det empiriske materialet er videre analysert og drøftet med utgangspunkt i densamfunnsvitenskapelige livsløpsteori, Jan Mukařovskýs estetiske teorier og Pierre Bourdieuskultursosiologi.Masteroppgaven gir et svært sammensatt bilde av de fem lesekarrierenes utvikling. Informantenemøter historiske og geografiske omveltninger med ulike utgangspunkt, noe som har fått storekonsekvenser for lesekarrierene deres. Det viser seg samtidig at informantenes posisjon i det sosialerommet spiller en viktig rolle i forbindelse med den litterære smaken de utøver gjennomlesekarrierene, noe som blir spesielt tydelig blant informantene i voksen alder da de gir uttrykk for ennorsk middelsmak. Hvilke funksjoner litteraturen tillegges får i tillegg betydning for de utgivelseneden enkelte informant fremhever som givende. Samtlige informanter vektlegger litteraturensunderholdende funksjon under oppveksten, mens den kognitive funksjon etter hvert overtarfullstendig. Informanter leser i voksen alder litterære utgivelser som bidrar til at de lærer noe omsamfunnet og menneskene rundt seg. Hos enkelte informanter suppleres denne kognitive funksjonenmed enten en estetisk eller en sosial funksjon.
Beskrivelse
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap