Biblioteket som møteplass for ungdom?
Abstract
Temaet for oppgaven er hvilke holdninger og forventninger ungdommer har til biblioteket
som en møteplass. Analysen baserer seg på teorier fra og Skot- Hansen, Oldenburg og ulike
møteplassteorier. Oppgaven har sitt utgangspunkt i PLACE prosjektet ved Høyskolen i Oslo.
Empirien baserer seg på fire fokusgruppeintervjuer med ungdommer i alderen 13 – 18 år.
Utvalget var to ulike bydeler, en sentrumsbydel og en drabantbydel. To grupper av brukere
ble rekruttert ved hjelp av bibliotekarene ved biblioteksfilialene. To grupper var fra
ungdomsrådene i bydelene. Undersøkelsen viser hva ungdommene legger i begrepet
møteplass, og hva de betegner som sine møteplasser. Hovedfunnene fra analysen peker i
retning av ungdommen har et tradisjonelt syn på biblioteket. De ser på bruken av biblioteket i
sammenheng med lesing og læring og ikke som møteplass. Ungdommene kom med forslag til
biblioteket på hva som burde gjøres for at det kunne bli en attraktiv møteplass.
Description
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap