Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAudunson, Ragnaren_US
dc.contributor.authorPlener, Åshild Ubostaden_US
dc.date.accessioned2010-04-12T07:58:58Z
dc.date.available2010-04-12T07:58:58Z
dc.date.issued2008en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/316
dc.descriptionMaster i bibliotek- og informasjonsvitenskapen_US
dc.description.abstractTemaet for oppgaven er hvilke holdninger og forventninger ungdommer har til biblioteket som en møteplass. Analysen baserer seg på teorier fra og Skot- Hansen, Oldenburg og ulike møteplassteorier. Oppgaven har sitt utgangspunkt i PLACE prosjektet ved Høyskolen i Oslo. Empirien baserer seg på fire fokusgruppeintervjuer med ungdommer i alderen 13 – 18 år. Utvalget var to ulike bydeler, en sentrumsbydel og en drabantbydel. To grupper av brukere ble rekruttert ved hjelp av bibliotekarene ved biblioteksfilialene. To grupper var fra ungdomsrådene i bydelene. Undersøkelsen viser hva ungdommene legger i begrepet møteplass, og hva de betegner som sine møteplasser. Hovedfunnene fra analysen peker i retning av ungdommen har et tradisjonelt syn på biblioteket. De ser på bruken av biblioteket i sammenheng med lesing og læring og ikke som møteplass. Ungdommene kom med forslag til biblioteket på hva som burde gjøres for at det kunne bli en attraktiv møteplass.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo. Avdeling for journalistikk, bibliotek- og informasjonsfagen_US
dc.subjectBiblioteken_US
dc.subjectMøteplasseren_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.titleBiblioteket som møteplass for ungdom?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel