dc.contributor.advisor | Audunson, Ragnar | en_US |
dc.contributor.author | Plener, Åshild Ubostad | en_US |
dc.date.accessioned | 2010-04-12T07:58:58Z | |
dc.date.available | 2010-04-12T07:58:58Z | |
dc.date.issued | 2008 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/316 | |
dc.description | Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap | en_US |
dc.description.abstract | Temaet for oppgaven er hvilke holdninger og forventninger ungdommer har til biblioteket
som en møteplass. Analysen baserer seg på teorier fra og Skot- Hansen, Oldenburg og ulike
møteplassteorier. Oppgaven har sitt utgangspunkt i PLACE prosjektet ved Høyskolen i Oslo.
Empirien baserer seg på fire fokusgruppeintervjuer med ungdommer i alderen 13 – 18 år.
Utvalget var to ulike bydeler, en sentrumsbydel og en drabantbydel. To grupper av brukere
ble rekruttert ved hjelp av bibliotekarene ved biblioteksfilialene. To grupper var fra
ungdomsrådene i bydelene. Undersøkelsen viser hva ungdommene legger i begrepet
møteplass, og hva de betegner som sine møteplasser. Hovedfunnene fra analysen peker i
retning av ungdommen har et tradisjonelt syn på biblioteket. De ser på bruken av biblioteket i
sammenheng med lesing og læring og ikke som møteplass. Ungdommene kom med forslag til
biblioteket på hva som burde gjøres for at det kunne bli en attraktiv møteplass. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo. Avdeling for journalistikk, bibliotek- og informasjonsfag | en_US |
dc.subject | Bibliotek | en_US |
dc.subject | Møteplasser | en_US |
dc.subject | Ungdom | en_US |
dc.title | Biblioteket som møteplass for ungdom? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |