Digital didaktikk sett i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Journal article, Peer reviewed
This work is licensed under a creative commons attribution 4.0 international license.
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Klæbo, K. (2015). Digital didaktikk sett i lys av kvalifikasjonsrammeverket. FORMakademisk, 8(2). http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.568Abstract
I 2011 fikk Institutt for estetiske fag, ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) beskjed om å utarbeide nye studieplaner. De nye studieplanene skullevære i tråd med et nytt Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR). Kunnskapsdepartementetsatte 2012 som frist for imple-mentering i de enkelte fag. Det var ikke mye diskusjon rundt hvainnføring av kvalifikasjons-rammeverket ville innebære, annet enn en forklaring på hva NKR sto for. Artikkelen er basert på en litteraturundersøkelse med fokus på å finne ut hva NKR er, hvor det kommer fra, og hvilke fagdidaktiske konsekvenserdet vil ha å gå fra en målstyrt studieplan til en programplan som vektlegger læringsutbytte. Forfatteren har i mange år undervist i digitale medier på bachelorstudium Faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk. De fagdidaktiske vurderingene er derfor begrenset til å omhandle digitale medier.