Medstudentvurdering i matematikk og fysikk
Journal article, Peer reviewed
This article is published with a creative commons b y 4.0 license
Permanent lenke
https://www.idunn.no/uniped/2015/04/medstudentvurdering_imatematikk_og_fysikkhttps://hdl.handle.net/10642/3028
Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Haugan, J., & Lysebo, M. (2015). Medstudentvurdering i matematikk og fysikk. Uniped, 8(04), 327-335.Sammendrag
Høsten 2014 ble det gjort endringer i begynnerundervisningen i matematikk ogfysikk ved ett av studieprogrammene ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Allearbeidskravene ble fjernet, og medstudentvurdering ble innført. Målet er å gistudentene rask tilbakemelding på arbeidet deres, og stimulere til jevn ogkontinuerlig arbeidsinnsats underveis. Erfaringene så langt er at studentenearbeider et riktig antall timer per uke, mens studentenes selvrapporterte utbytteav medstudentvurderingen er varierende. I denne artikkelen presenteresbakgrunnen for de innførte endringene, sammen med en konkret beskrivelse avde ulike formene for medstudentvurdering som forfatterne har forsøkt. Til sluttoppsummeres og diskuteres erfaringene så langt.