Show simple item record

dc.contributor.authorLutnæs, Evaen_US
dc.date.accessioned2016-02-09T13:38:18Z
dc.date.available2016-02-09T13:38:18Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.citationLutnæs, E. (2015). Kritisk refleksjon og systemorientert design: Bevisstgjøring og endringskompetanse gjennom Utdanning for bærekraftig forbruk. FORMakademisk, 8(3), 1-16. doi: 10.7577/formakademisk.1433en_US
dc.identifier.issn1890-9515en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1308316en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2994
dc.description.abstractInternasjonalt fremmes utdanning som et kraftfullt verktøy i den omstillingsprosessen som er nødvendig for å kunne redusere klimaendringenes skadevirkninger på natur og samfunn. Artikkelen utforsker fem tekster om refleksjon (Dewey, Freire, Schön, Mezirow og Brookfield) og spør hvordan de kan bidra i utdanning av informerte, kritiske og ansvarlige forbrukere. På tvers av tekstenes agendaer sees en felles struktur med fire faser i beskrivelsene av refleksjon som en spesifikk tankeprosess. Tekstene har sin styrke på bevisstgjøring om årsaker til og konsekvenser av egen tenkning, men hvordan en kommer fra økt forståelse til endret praksis er mindre utdypet. Artikkelen foreslår en modell der kritisk refleksjon forenes med systemorientert design for å skape læringserfaringer som utfordrer til å tenke nytt om forbrukskultur på det personlige og samfunnsmessige planen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesFORMakademisk;8(1)en_US
dc.subjectKritisk refleksjonen_US
dc.subjectSystemorientert designen_US
dc.subjectUtdanning for bærekraftig forbruken_US
dc.titleKritisk refleksjon og systemorientert design: Bevisstgjøring og endringskompetanse gjennom Utdanning for bærekraftig forbruken_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.1433


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record