Show simple item record

dc.contributor.advisorØgrim, Leikny
dc.contributor.authorFoss, Camilla
dc.date.accessioned2015-12-01T12:02:29Z
dc.date.available2015-12-01T12:02:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2865
dc.descriptionMaster i IKT-støttet læringen_US
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven var å analysere og vurdere rollespill i et virtuelt apotek. Jeg ønsket å finne ut hvilke likheter og ulikheter studenter opplever når de rollespiller i et virtuelt apotek i motsetning til rollespill i et klasserom. Problemstillingen «Rollespill i virtuelle apotek – er de gode simuleringer?» ble delt opp i to forskningsspørsmål: 1. Hvilke egenskaper ved rollespillet i det virtuelle apoteket skiller den fra rollespill i klasserom? 2. Hvordan opplever farmasistudenter rollespill i et virtuelt apotek i forhold til et rollespill i klasserom? Basert på observasjoner og intervjuer er det i første rekke omgivelsene som skiller rollespillet i det virtuelle apoteket fra det fysiske rollespillet. I tillegg trekker studentene frem at de setter pris på anonymiteten de oppnår i den virtuelle varianten. Det er allikevel noen mangler ved rollespillet i det virtuelle apoteket. Avatarene mangler et godt kroppsspråk. Det er så å si umulig å se på avataren om hun forsto det du nettopp fortalte, eller om hun kanskje ble engstelig. Med bakgrunn i denne begrensningen, kan ikke det virtuelle rollespillet erstatte et tilsvarende rollespill i et vanlig apotek. Men de virtuelle rollespillene kan fungere som et første steg i opplæringen av kommunikasjonsferdigheter, når studentene trenger å fokusere på å høre det pasienten forteller dem. Og når de trenger anonymitet for å tørre å kaste seg ut i rollen er det virtuelle rollespillene bedre enn de som foregår i klasserom.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectApoteken_US
dc.subjectFarmasien_US
dc.subjectVirtuelle verdeneren_US
dc.subjectSimuleringen_US
dc.subjectRollespillen_US
dc.subjectOpensimen_US
dc.subjectVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550::Datateknologi: 551en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsfarmasi: 812en_US
dc.titleSimulering av legemiddelrådgivning med avatarer i virtuelle apoteken_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record