dc.contributor.advisor | Øgrim, Leikny | |
dc.contributor.author | Foss, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2015-12-01T12:02:29Z | |
dc.date.available | 2015-12-01T12:02:29Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2865 | |
dc.description | Master i IKT-støttet læring | en_US |
dc.description.abstract | Målet med denne masteroppgaven var å analysere og vurdere rollespill i et virtuelt apotek. Jeg ønsket å finne ut hvilke likheter og ulikheter studenter opplever når de rollespiller i et virtuelt apotek i motsetning til rollespill i et klasserom. Problemstillingen «Rollespill i virtuelle apotek – er de gode simuleringer?» ble delt opp i to forskningsspørsmål:
1. Hvilke egenskaper ved rollespillet i det virtuelle apoteket skiller den fra rollespill i klasserom?
2. Hvordan opplever farmasistudenter rollespill i et virtuelt apotek i forhold til et rollespill i klasserom?
Basert på observasjoner og intervjuer er det i første rekke omgivelsene som skiller rollespillet i det virtuelle apoteket fra det fysiske rollespillet. I tillegg trekker studentene frem at de setter pris på anonymiteten de oppnår i den virtuelle varianten.
Det er allikevel noen mangler ved rollespillet i det virtuelle apoteket. Avatarene mangler et godt kroppsspråk. Det er så å si umulig å se på avataren om hun forsto det du nettopp fortalte, eller om hun kanskje ble engstelig. Med bakgrunn i denne begrensningen, kan ikke det virtuelle rollespillet erstatte et tilsvarende rollespill i et vanlig apotek. Men de virtuelle rollespillene kan fungere som et første steg i opplæringen av kommunikasjonsferdigheter, når studentene trenger å fokusere på å høre det pasienten forteller dem. Og når de trenger anonymitet for å tørre å kaste seg ut i rollen er det virtuelle rollespillene bedre enn de som foregår i klasserom. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | Apotek | en_US |
dc.subject | Farmasi | en_US |
dc.subject | Virtuelle verdener | en_US |
dc.subject | Simulering | en_US |
dc.subject | Rollespill | en_US |
dc.subject | Opensim | en_US |
dc.subject | VDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550::Datateknologi: 551 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsfarmasi: 812 | en_US |
dc.title | Simulering av legemiddelrådgivning med avatarer i virtuelle apotek | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |