• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Get connected, be discovered, go global - Små og mellomstore norske software-bedrifters internasjonalisering i et nettverksperspektiv

Nordlid, Karl Kristian; Thingvoll, Daniel Tjønn
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Nordlid_Thingvoll.pdf (986.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2832
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom [308]
Abstract
Denne studien utforsker hvordan ulike nettverk bidrar til internasjonalisering for små og

mellomstore norske software-bedrifter. Studien ble skrevet på grunnlag av den økte

betydningen nettverksrelasjoner har fått for born globals i internasjonaliseringsteori. Etter vår

kunnskap er det ikke blitt forsket mye på internasjonalisering gjennom nettverk i et norsk

perspektiv og dette er grunnen til at vi undersøkte norske bedrifter. Vi har benyttet en

eksplorerende tilnærming og studien har blitt utført ved bruk av en kvalitativ

forskningsmetode. Det har blitt gjennomført ett semi-strukturert intervju med en

nøkkelinformant fra hver bedrift.

Studien har identifisert at ulike nettverk kan bidra med forskjellige suksessfaktorer til

bedriftenes internasjonalisering. Det mest interessante funnet er hvor betydningsfullt digitale

nettverk har vært for selskapenes internasjonalisering. Vi har utviklet en revidert

forskningsmodell som illustrerer hva ulike nettverk kan bidra med i

internasjonaliseringsprosessen. Vi mener at funnene i vår studie vil være relevante for

software bedrifter som planlegger å gå internasjonalt
 
This study explores how different networks contribute to the internationalization of small and

medium-sized Norwegian software-firms. The study was written on the basis of the increased

importance of network-relationships for born globals in internationalization theory. In our

knowledge there has not been much research on internationalization through networks in a

Norwegian perspective, and this is why we examined Norwegian companies. We have used

an exploratory approach and the study has been conducted using a qualitative research

method. It has been carried out one semi-structured interview with a key informant from each

of the companies.

The study has identified that different networks can contribute with various success factors

for firms' internationalization. The most interesting finding is how significant digital networks

has been for companies' internationalization. We have developed a revised research-model

illustrating what different networks can contribute regarding the internationalization process.

We believe that the findings of our study will be relevant for software companies who are

planning to go international.
 
Description
Master i økonomi og administrasjon
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit