dc.contributor.advisor | Tobiassen, Anita Ellen | |
dc.contributor.author | Nordlid, Karl Kristian | |
dc.contributor.author | Thingvoll, Daniel Tjønn | |
dc.date.accessioned | 2015-11-06T13:14:34Z | |
dc.date.available | 2015-11-06T13:14:34Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2832 | |
dc.description | Master i økonomi og administrasjon | en_US |
dc.description.abstract | Denne studien utforsker hvordan ulike nettverk bidrar til internasjonalisering for små og
mellomstore norske software-bedrifter. Studien ble skrevet på grunnlag av den økte
betydningen nettverksrelasjoner har fått for born globals i internasjonaliseringsteori. Etter vår
kunnskap er det ikke blitt forsket mye på internasjonalisering gjennom nettverk i et norsk
perspektiv og dette er grunnen til at vi undersøkte norske bedrifter. Vi har benyttet en
eksplorerende tilnærming og studien har blitt utført ved bruk av en kvalitativ
forskningsmetode. Det har blitt gjennomført ett semi-strukturert intervju med en
nøkkelinformant fra hver bedrift.
Studien har identifisert at ulike nettverk kan bidra med forskjellige suksessfaktorer til
bedriftenes internasjonalisering. Det mest interessante funnet er hvor betydningsfullt digitale
nettverk har vært for selskapenes internasjonalisering. Vi har utviklet en revidert
forskningsmodell som illustrerer hva ulike nettverk kan bidra med i
internasjonaliseringsprosessen. Vi mener at funnene i vår studie vil være relevante for
software bedrifter som planlegger å gå internasjonalt | en_US |
dc.description.abstract | This study explores how different networks contribute to the internationalization of small and
medium-sized Norwegian software-firms. The study was written on the basis of the increased
importance of network-relationships for born globals in internationalization theory. In our
knowledge there has not been much research on internationalization through networks in a
Norwegian perspective, and this is why we examined Norwegian companies. We have used
an exploratory approach and the study has been conducted using a qualitative research
method. It has been carried out one semi-structured interview with a key informant from each
of the companies.
The study has identified that different networks can contribute with various success factors
for firms' internationalization. The most interesting finding is how significant digital networks
has been for companies' internationalization. We have developed a revised research-model
illustrating what different networks can contribute regarding the internationalization process.
We believe that the findings of our study will be relevant for software companies who are
planning to go international. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | Internasjonalisering | en_US |
dc.subject | Offentlige støtteordninger | en_US |
dc.subject | Nettverk | en_US |
dc.subject | Born globals | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Internasjonal politikk: 243 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.title | Get connected, be discovered, go global - Små og mellomstore norske software-bedrifters internasjonalisering i et nettverksperspektiv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |