Tilrettelegging for sosial deltagelse i museumsformidling. - Tilrettelegging for sosial deltagelse som en pedagogisk strategi – en undersøkelse av aktiviteter ved Nasjonalmuseet.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2777Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med oppgaven har vært å belyse pedagogiske strategier for publikumsdeltakelse
som er med på å skape sosiale situasjoner på museet, og at det på lengre sikt kan bidra med å
bygge relasjoner mellom ansatte og publikum eller mellom museet og lokalsamfunnet.
Undersøkelsen av sosiale pedagogiske strategier ble gjort i prosjektet Museum i verden, en
verden i museet og annet aktuelt som angår kulturell mangfold aktiviteter på visningsstedet
Kunstindustrimuseet. Nasjonalmuseets formål er blant annet å øke toleranse for mangfold,
altså skape en forståelse for ulikheter blant mennesker. I prosjektet Museum i verden, en
verden i museet inviteres mennesker fra mange nasjonaliteter. Det er mennesker som har
kommet for å bosette seg til mennesker som ikke vet om de får bli i Norge. Av flere grunner
kan det være stor distanse mellom publikum og ansatte. Det kan være en utfordring for den
pedagogiske virksomheten å skape relasjonelle forbindelser. Derfor undersøkes
relasjonsorienterte strategier som et verktøy til å skape sosiale situasjoner med publikum.
Gjennom en kvalitativ undersøkelse setter oppgaven søkelyset på tilrettelegging for sosial
deltakelse. Her kartlegges sosial deltagelse på forskjellige nivåer i kulturell mangfold
aktiviteter. I teoridelen undersøkes det nærmere ulike perspektiver som angår sosial
deltagelse. De ulike perspektivene viser flere sider av sosiale aktiviteter. Erfaringer og
praktiske utprøvninger om medskapende arbeid utdypes for å se hvordan museet kan benytte
seg av lokalsamfunnet. Det empiriske materialet er sett gjennom tre intervjuer, observasjon,
deltagende observasjon og aktuell teori om sosial deltagelse. Dette materialet undersøkes
gjennom et analyseverktøy som viser sosial deltagelse på forskjellige nivåer.
Hovedkonklusjonen i oppgaven er generelt at strategier for sosial deltakelse er enklere å
tilrettelegge hvis det er mer fokus på muligheter fremfor begrensninger. Det finnes mange
kreative løsninger og ressurser i lokalsamfunnet som kan bidra med prosjektarbeid og annet
frivillig arbeid. Med et relasjonsorientert museum så bidrar det til økt trivsel og at flere ulike
publikumsgrupper får en interesse for museet. Et hovedpoeng er at ledelsen er støttende til de
aktivitetene som praktiseres og inspirerer til flere prosjekter. The purpose of this assignment is to highlight pedagogical strategies for audience
participation that will create social happenings at the museum, and in the long run will
contribute building relations between employees and the audience or between the museum
and the local community. A survey of social pedagogical strategies was conducted in the
project ‘’A museum in the world, a world in the museum’’ and other actualities regarding
cultural diversity activities at the Kunstindustrimuseet. The National museums goal is among
several things to increase the tolerance for diversity, thus creating an acceptance for
differences among humans. In the project ‘’Museum in the world, a world in the museum’’
people with many nationalities are invited. There are people who have come to settle down
and people who don’t know if they are allowed to stay in Norway. For several reasons there
can be a big gap between the audience and the employees. It can be a challenge when working
with pedagogics to create relational connections. Therefore relational strategies are examined
as a tool to create social situations with the audience.
Through a qualitative survey the assignment highlights facilitating for social participation. It
maps social participation on different levels in cultural diversity activities. In the theoretical
part different perspectives are examined closer regarding social participation. The different
perspectives show many sides of social participation. Experiences and practical testing of
procreation work are elaborated to see how the museum can make use of the local
community. The empirical material has been seen through three interviews, observation,
participating observation and actual theory about social participation. This material is
examined through an analytical tool that shows social participation on various levels.
The main conclusion in this assignment is generally that strategies for social participation are
easier to facilitate if it has more focus on possibilities rather than limitations. There are many
creative solutions and resources in the local community that can contribute with projects and
other voluntary work. With a relation oriented museum a higher level of satisfaction is
achieved and more groups of people will gain interest for the museum. A main point is that
management supports the activities that are practiced and inspire to more projects.
Beskrivelse
Master i Estetiske fag