Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOtterstad., Ann Merete
dc.contributor.authorElmenhorst, Constanse
dc.date.accessioned2015-10-08T07:22:02Z
dc.date.available2015-10-08T07:22:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2754
dc.descriptionMaster i barnehagepedagogikken_US
dc.description.abstractDenne masteroppgavens/forskningsprosjektets hovedfokus er tilsynelatende rettet mot hva smokken gjør i barnehagen, det vil si hvordan smokken virker sammenflettet med tid, sted og menneskelige og ikke-menneskelige materialiteter. Gjennom å innta en posthuman vitenskapsteoretisk posisjon, prøver jeg å åpne for prosesser, hvor blant annet jeg, som forsker, er en aktiv medaktør. Jeg eksperimenterer med, ikke hva smokk er, men hva smokk kan bli. Gjennom stunt med «koldtbordsmokk», «malesmokk», og «vannsmokk» prøver jeg å åpne opp for at noe «nytt» kan fremstå i/rundt barnehagenes praksis, men også hva som virker i en forskningsprosess. Målet med masteroppgaven er å prøve å synliggjøre hvordan smokk, som et ikke-menneskelig fenomen, kan ha agentskap, og at den sammen med menneskelige og ikke-menneskelige fenomen, påvirker og påvirkes gjennom en tid-sted-materialitet-sammenfletting (spacetimemattering). Samtidig har forskningsprosessen også synliggjort at det er mye annet som er i bevegelse og virker. Oppgavens teoretiske hoved-inspirasjonskilde er Karen Barads Agentisk realisme. I tillegg har også materiell feministisk forskning, som bygger på teoriene til Gilles Deleuze og Felix Guattari, farget oppgaven, da jeg opplever at Agentisk realisme har mange sammenflettede tanker med Deleuze og Guattari, og at deres begrepsunivers tilfører begreper som er med og utvider mine tanker, og åpner for å oppleve verden gjennom andre posisjoner. Gjennom å innta en autoetnografisk forskerposisjon og bruk av begreper som spacetimematter/-ing, nærlesing, thinkfeel/tenkeføle og forskerhendelser, eksperimenterer teksten og jeg som forsker med hvordan humane og nonhumane materialiteter intra-agerer i og rundt smokk, men også hvordan disse intra-aksjonene har produsert og åpnet opp for noe annet ;)en_US
dc.description.abstractThe main focus of this master thesis is seemingly aimed at what the pacifier is doing in the kindergarten, in other words how the pacifier seems entangled with time, place, human and non-human materiality. By adopting a posthuman scientific theoretical position I am trying to be in open processes, where among other things I, as a scientist, am an active agent. I am experimenting with, not what pacifier is, but pacifiers becomings. Through exploring “buffet-pacifier”, “paint-pacifier” and “water-pacifier”, I try to open up for something “new” that may appear in or around kindergarten practice, but also what works in a research process. The aim of the thesis has been to highlight how pacifier, as a non-human materiality, may have agency, and that the pacifier together with human and non-human phenomena, affects and are affected through a time-place-materiality-entanglement (spacetimemattering). However the process has revealed that there is much else that are at stage. The theoretical main source of inspiration is Karen Barad’s Agentisk realism. I have also been inspired by feminist research based on the theories of Gilles Deleuze and Felix Guattari, since I feel that Agentisk realism has many interwoven thoughts with Deleuze and Guattari's, and that theirs concepts supply my thoughts, and open up to experience the world through other positions. Through adopting a autoethnographic research position, and by using concepts such as spacetimematter/-ing, «closereading», thinkfeel and researchevents, the text and I am experimenting with how human and non-humane materiality intra-act in and around the pacifier, but also how these intra-actions have produced and opened up for something else ;)en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectSmokkeren_US
dc.subjectBarnehageren_US
dc.subjectIkke-menneskelig fenomenen_US
dc.subjectTid-sted-materialitet-sammenflettingen_US
dc.subjectKaren Baraden_US
dc.subjectGilles Deleuzeen_US
dc.subjectFelix Guattarien_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.titleSmooookK! «Mind the gap!» - Fenomeners tilblivelse i spacetimemattering.en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel