Et vell av muligheter? : En diskursanalyse av kategorien ”kvinnelige beboere i asylmottak.”
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/272Utgivelsesdato
2008-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for masteroppgaven er konstruksjonen av kategorien ”kvinner bosatt i asylmottak” og
mulige konsekvenser for kvinnenes identitetskonstruksjoner. Oppgavens data er hentet fra et
forskningsprosjekt bestilt av Amnesty International Norge. Prosjektet har vært gjennomført
ved hjelp av studenter ved Høgskolen i Oslo og prosjektleder fra NKVTS (Nasjonalt
kompetansesenter for vold og traumatisk stress).
I denne oppgaven er fremstilling og tale om kvinnelige beboere i asylmottak analysert med
fokus på hvilke posisjoner som synes tilgjengelige for kvinnene. Ved å se etter hvilke
identiteter eller subjektposisjoner talen om kvinner åpner for, vil en kunne få mer kunnskap
om hvilke muligheter kvinnene tilbys i den tiden de er bosatt i asylmottak.
Undersøkelsen innebefatter både dokumenttekster og intervjutekster. Jeg har benyttet UDI’s
(Utlendingsdirektoratet) styringsdokumenter for drift av asylmottak og intervjuer med ledere
og miljøarbeidere ved fem asylmottak.
Analysen fremstilles i to atskilte deler. Den første er en nærlesing av de tekstene som utgjør
oppgavens materiale. I den neste delen settes analysen inn i et diskursteoretisk perspektiv med
utgangspunkt i Laclau og Mouffes diskursteori. Her går jeg fra å analysere tekstene til å
analysere diskurser.
I diskursteoretiske termer kan en si at det innenfor feltet asylmottak foregår en diskursiv kamp
om hvilken betydning ”kvinnelig beboer” skal ha, og hvilken betydning kjønn skal ha.
Tekstene kan sies å gi uttrykk for to ulike diskurser om asylsøkende kvinner. De to diskursene
har jeg kalt: ”Kvinnen som likestilt mannen” og ”Kvinnen som underordnet mannen”.
Analysen av materialet viser at de to diskursene bidrar til å konstituere virkeligheten på to
måter, noe som innebærer to svært ulike artikuleringer av kvinnelige beboere. De to
diskursene meningsutfyller kategorien kvinnelig beboer på motstridende måter. Innenfor
diskursen ”kvinnen som likestilt med mannen” finnes ingen motsetning mellom det å være
kvinne og det å være beboer. Kjønn gjøres ikke relevant. Innenfor diskursen om ”kvinnen
som underordnet mannen” gjøres derimot kjønn relevant. Her står det å være beboer i
motsetning til det å være kvinne.
Hvilken diskurs som vinner frem i feltet, vil dermed ha betydning for hvilke subjektposisjoner
som stilles til tilrådighet for kvinnene. I dokumenttekstene artikuleres de to diskursene
7
parallelt, men analysen viser at oppbyggingen av dokumentene bidrar til at den likestilte
kvinnelige beboeren skyves ut i det diskursive feltet. I intervjumaterialet blir denne tendensen
forsterket gjennom artikulasjonen. Det foretas en hegemonisk intervensjon, hvor de faktiske
mulighetene som er til stede, begrenses for kvinnene. Artikulasjonen synes å begrense
betydningen av elementet kvinnelig beboer innenfor diskursen ”kvinnen som underordnet
mannen”.
Videre viser analysen at ”kvinne” er et sentralt punkt i diskursen som får betydning for
hvordan elementet vold meningsutfylles. Dette får direkte konsekvenser for hvordan vold mot
kvinner forstås og kan bidra til at kvinner blir mer utsatt for vold. Samtidig blir det til hinder
for at kvinnene får nødvendig hjelp og beskyttelse fra personalet i asylmottakene.
Ved å rette blikket mot strukturene, her forstått som diskurser innenfor kulturen, blir det
synlig at underordningen av kvinnen ikke bare er et resultat av et hierarkisk forhold mellom
kjønnene i de landene som beboerne kommer fra. Det synliggjøres at det finnes strukturer som
bidrar til å opprettholde underordningsforholdet også etter ankomst til Norge. Dermed er de
subjektposisjoner som er mer tilgjengelige for kvinner flest, ikke like tilgjengelige for
kvinnelige beboere i asylmottak. The subject for the masters thesis is the construction of the category “woman resident in
asylum centres” and the potential consequences to the women’s identity constructions. The
data for the thesis was obtained from a research project commissioned by Amnesty
International Norge. The project has been performed with the aid of students from Oslo
University College and project managers from NKVTS (National Competence Centre for
Violence and Traumatic Stress).
In this thesis the accounts and speech of women living in asylum centres was analysed with a
focus on which positions are considered accessible to women. By studying which identities
and subject positions speech about women is open to, more knowledge will be gained on the
options offered to women in the period that they are resident in asylum centres.
The investigation comprises both document texts and interview texts. I have used UDI’s
(Norwegian Directorate of Immigration) guidance for the operation of asylum centres and
interviews with managers and environmental workers from five asylum centres.
Analysis is given in two separate sections. The first is a close reading of the texts that
comprise the thesis’s material. In the next section the analysis is given from a discourse
theoretical perspective with a basis in Laclau and Mouffe’s discourse theory. From here I go
on to analyse the texts in order to analyse discourses.
In discourse theory terms, one can say that within the field of asylum centres there is a
discursive struggle for what meaning “women residents” should have, and what meaning sex
should have. They texts can be seen to express two different discourses about the women
seeking asylum. I have called the two discourses: “The woman equal to the man” and “The
woman subordinate to the man”.
The analysis of the material shows that the two discourses contribute to constituting the
reality of the two approaches, something that results in two deeply different articulations by
female residents. The two discourses give meaning to the category of female residents in
conflicting manners. Within the discourse of “The woman equal to the man” there is no
difference between being a woman and being a resident. The sex is not relevant. Within the
discourse of “The woman subordinate to the man” the sex is, however, relevant. Here being a
resident is antagonistic to being a woman.
9
Which discourse will be accepted in the field will therefore be of significance to which
subject positions are open to the women. In the document texts the two discourses are
articulated in parallel, however the analysis shows that the construction of the documents
contributes to the fact that equal female residents are pushed out in the discursive field. In the
interview material this trend was strengthened via the articulation. Hegemonic intervention
was performed, where the actual potentials that are in place are limited for women. The
articulation appears to limit the significance of the element of female residents within the
discourse “The woman subordinate to the man”.
Furthermore, the analysis shows that the “woman” is a central point in the discourse that is of
significance when ascribing meaning to the element of violence. There are direct
consequences between how violence against women is perceived and how it can contribute to
women being more exposed to violence. Simultaneously it acts to prevent women from
obtaining the necessary help and protection from personnel in the asylum centres.
By looking at the structures, here understood as discourses within the culture, it is clear that
the subordination of women is not only the result of a hierarchical relationship between the
sexes in the residents’ countries of origin. It becomes apparent that the structures that
contribute to maintaining subordinating relationships also exist following arrival in Norway.
Thereby the subject positions that are more available to the majority of women are not equally
available to women resident in asylum centres.
Beskrivelse
Master i sosialt arbeid