Barnet i teksten : En studie av språk og fortellemåter i tekster om barnevern
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/269Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien tar utgangspunkt i materialet fra forskningsprosjektet ”Barn som blir plassertutenfor hjemmet – risiko og utvikling”, et samarbeidsprosjekt mellom Barnevernetsutviklingssenter på Vestlandet (BUS-V) og Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferdog aldring (NOVA). Forskningsprosjektets utgangspunkt er de barn, i alderen 6 til 12 år, sompå landsbasis i perioden 15.09.98 til 31.12.99 flyttet i regi av barnevernet. 109 barn deltar iprosjektet. Prosjektet beskriver sine to hovedspørsmål slik: ”Hvem er disse barna, og hvaslags liv er det de lever før flyttingen?” ”Hvordan går det med barna på kort sikt, og på littlenger sikt?”Som en del av prosjektets materiale, inngår telefonintervju med barnets og foreldrenessaksbehandler i barnevernet. Disse intervjuene fokuserer blant annet på: Barnets ogforeldrenes situasjon før og etter flytting, samarbeidet mellom barnet/foreldrene ogbarnevernet, hvordan saksbehandler tenker seg at barnet opplevde flyttingen, barnevernetsvurdering som lå til grunn for flyttingen og hvordan flyttingen foregikk. Prosjektet har hattsom mål å gi barnet en mer sentral plass i forskningsprosessen enn det som ifølge forskerneselv har vært mer vanlig i barnevernets praksis og forskning.Materialet i min studie er halvparten av de intervjuer som prosjektet hadde i sin førsteintervjurunde med saksbehandlerne, det vil si 44 av totalt 88 intervjuer. Disse intervjuteksteneomfatter 59 av de 109 barn som deltar i forskningsprosjektet. Studien min forholderseg til intervjuene som tekst. Spørsmålene jeg stiller til tekstene er innrettet mot: Hvordankonstitueres barnet i barnevernets språklige praksis slik det foregår i disse tekstene? Hvilkebarnekonstruksjoner trer frem i denne språklige virksomheten? Altså, hvordan skaper språkvirkeligheter i barnevernets praksis?Som analytiske redskap benyttes teoretiske begrep fra narratologien. Videre er MikhailBakhtins distinksjon mellom ”dialogiske” og ”monologiske” tekster, John Shotters begreper”withness-talk” og ”aboutness-talk” og Eivind Engebretsens begreper ”kontaktspråket” og”kontraktspråket” sentrale begrep i analysen av materialet. Studien fokuserer på fortellemåter.Hvordan det fortelles og hvordan barnet fremtrer i teksten som en virkning av ulikemåter å fortelle på. Et annet fokus er hvordan det å samtale med barn tematiseres i samtalenmellom saksbehandler og forsker og hvordan samtaler med barn benyttes for å utforskebarnets perspektiv. Blant de narratologiske begrepene er ”innvendig fortellersynsvinkel” og”utvendig fortellersynsvinkel” sentrale som analytiske redskap for å undersøke fortellemåter.Analysen av materialet viser en sammenheng mellom fortellemåte, fortellersynsvinkel,kunnskap om barnet, personlig relasjon til barnet og språk. Noen fortellemåter bidrar til atbarnet fremtrer i teksten som en synlig aktør, en person, mens andre fortellemåter bidrar til atbarnet befinner seg i teksten som et tingliggjort portrett. Det synlige barnet viser seg ifortellinger som gjengir og beskriver barnet i et konkret språk nært barnets erfaringer, mensdet som i materialet fremstår som barnevernsfeltets særegne vokabular, er et instrumentelt,generelt og standardisert språk, som tingliggjør barnet i teksten.Hvordan språket taes i bruk ser i stor grad ut til å være bestemt av fortellersynsvinkel. Eninnvendig synsvinkel ser med barnet, og forteller har gjerne felles erfaringer med barnet,mens en utvendig synsvinkel beskriver barnet utenfra. Det konkrete og nyanserte språket somgjør barnet synlig i teksten, synes i stor grad å følge som virkning av en innvending fortellersynsvinkel.En innvendig fortellersynsvinkel ser igjen ut til å være mer sannsynlig når det erpersonlig kontakt med barnet på fortellingens historienivå.Studien diskuterer også sammenhenger mellom diskursiv praksis og praksis for øvrig.Språk og annen praksis sees som gjensidig konstituerende. Studien viser at forskjelligspråkbruk skaper ulike bilder av barnet i teksten. De språklige redskaper som benyttes nårpraksis beskrives, vil henholdsvis bidra til å opprettholde eller endre barnevernets praksis. This study is based on material from the research project “Children being placed out of thehome – risks and development”, a cooperation between the Child Protection Research andthe Norwegian Social Research Institute. The project focuses on children aged 6-12, who ona national basis in the period 15.09.98 – 31.12.99 were removed from their homes under thedirection of Social Services. 109 children take part in the study. The project formulates twocentral questions: “Who are these children, and what sort of a life do they live before they aretaken into care?” “How do the children fare in the short term, and over a slightly longerperiod of time?Included in the project’s basic research material are telephone interviews with the children’sand the parents’ caseworker from Child Welfare. The interviews have focused amongst otherthings on: The child’s and the parents’ situation before and after relocation, cooperationbetween the child/parents and Child Welfare, how the caseworker believes the child reactedto the move, the assessment of Child Welfare which the relocation was based on, and howthe move took place. The project has aimed to give the child a more central position in theresearch process than that which, according to the researchers themselves, it has been usualto give them in the practice and research of Child Welfare.The material for my study is based on one half of the interviews the project had in its firstround of interviews with the caseworkers, namely 44 of 88 interviews. These interviewsinclude 59 of the 109 children who participate in the research project. My study concernsitself with the interviews as text. The questions I direct at the texts are: How is the childconstituted in the language practice of Child Welfare as it appears in theses texts? Whatconstructions of children appear in this language practice? In other words, how doeslanguage create realities in the practice of Child Welfare?I use theoretical conceptions from narratology as tools. Furthermore, Mikhail Bakhtin’sdistinction between “dialogical” and “monological” texts is used, John Shotters concepts of “withness-talk” and “aboutness-talk” and Eivind Engebretsen’s concepts “contact language”and “contract language”. The study focuses on the mode of narration: How it is told and howthe child appears in the text as an effect of different ways of narrating. Another focus is howthe act of conversing with children is thematicized in conversation between the caseworkerand researcher and how conversation with children are used to explore the perspective ofchildren. “Internal point of view” and “external point of view” are among the essentialanalytical tools used to explore ways of narrating.The analysis of the material shows a connection between ways of narrating, the point of viewof the narrator, knowledge about the child, the personal relationship to the child andlanguage. Some ways of narrating contribute to the child appearing in the text as a visibleactor, a person, whilst other ways of narrating result in the child being portrayed in the text asobject-like. The visible child is seen in narration that renders and describes the child in aspecific language close to the child’s experiences, while the particular vocabulary of the childwelfare services appears in the material as an instrumental, general and standard languagewhich objectifies the child in the text.How language is used seems, on the whole, to be determined by the point of view of thenarrator, an internal or external perspective. An internal point of view sees with the child andthe narrator has often common experiences with the child, while an external point of viewdescribes the child from the outside. The specific and detailed language which makes thechild visible in the text seems largely to follow as an effect of an internal narrator. Aninternal point of view when narrating seems to be more likely when there is personal contactwith the child on the story’s history level.The study also discusses the connection between discursive practice and practice in general.Language and other practice are considered as mutually constituting. The study shows thatthe use of different language creates different pictures of the child in the text. The linguistictools which are used when practice is described will accordingly contribute to uphold orchange Child Welfare practice.
Beskrivelse
Master i sosialt arbeid