Journalistikkens autoritet. Yrkesideologi og autoritetsmarkering i norsk journalistikk 1954-2014
Peer reviewed, Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2694Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Lindholm, M. (2015). Journalistikkens autoritet. Yrkesideologi og autoritetsmarkering i norsk journalistikk 1954-2014. Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus.Sammendrag
Temaet i avhandlingen er norske journalisters autoritetsmarkeringer, slik de kommer til uttrykk i
de fire store norske journalistprisene som er delt ut i perioden 1954–2014. Avhandlingen gir en
samlet framstilling og fortolkning av prisene som fenomen i perioden. Den legger spesiell vekt på
å fortolke autoritetsmarkeringer i forhold til den politiske diskusjonen. Den undersøker også om
vi kan finne trekk som markerer eller støtter en profesjonsbyggende faglig strategi i prismaterialet.
Journalistprisene danner et historisk spor av levninger, som forteller hva sentrale aktører i
journalistenes egne organisasjoner regnet som fremragende journalistikk i perioden. De seksti
årene som er undersøkt er inndelt i tre perioder, ut fra to dramatiske endringer i det norske
pressesystemet: Partipressens sammenbrudd i perioden 1972–1990, og konsolideringen av
mediekonsernenes makt over norske massemedier rundt 1990. De tre periodene er partipressens
tid (1954–1972), oppløsningens tid (1973–1990) og konsernpressens tid (1990–).
Den teoretiske apparatet er en kombinasjon av teori om ærespriser, Webers begreper autoritet og
herredømme, Pierre Bourdieus feltteori og en kritisk tilnærming til profesjonsteorien.
Fra 1954 til 1990 delte Presseforbundet ut Narvesenprisen, som var Norges høyeste journalistiske
utmerkelse. I 1956–1990 delte forbundet også ut Hirschfeldprisen, som skulle skape «forståelse
mellem menneskene». Fra 1991 ble Narvesenprisen erstattet av Den store journalistprisen (1991–).
Hirschfeldprisen ble nedlagt. I stedet kom SKUP-prisen for undersøkende journalistikk (1991–),
som deles ut av en frittstående stiftelse. Prisene danner altså et dobbelt spor, med et skifte som
faller sammen med konsernpressens konsolidering. Dette åpner for studier både langs tidsaksen
og mellom de ulike prisene. Der det er relevant for avhandlingens tema, er de prisbelønte arbeidene
trukket fram og analysert i detalj.
Avhandlingen dokumenterer at den prisbelønte journalistikken i perioden 1954–1972 holdt seg
trygt innenfor rammer som var satt av partipressen. Rammene var nært forbundet med den kalde
krigens politiske klima. Samtidig som partibåndene var sterke, ble ikke partiagitasjon belønnet
med noen pris. Pressens bånd til partiene var et tabuområde i diskusjonen om journalistisk
faglighet. Narvesenprisens priskomité utfordret aldri rammene som ble satt av den politiske
institusjonen. Innenfor rammene opererte den med et tydelig begrep om journalistisk faglighet, og
et ideal om uttrykksmessig mangfold. Partipressen var ikke ensrettet, men rammestyrt.
Underordningen under partiene ble gjennomgående forsvart gjennom en ortodoks fortielsesstrategi.
Når systemet en sjelden gang ble begrunnet skjedde det gjennom en funksjonell forståelse av
pressen som underordnet organisasjonssamfunnet og statens institusjoner. De få bruddene på
partipressens orden ble stemplet som uetisk oppførsel. Det siste kom til syne i det politiske
kriseåret 1963.
Et viktig premiss for partipressens orden var en smal forståelse av hvilke emner som ble oppfattet
som politiske. Hirschfeldprisen belønnet en rekke politiske utspill som ikke ble regnet som
politiske. Avpolitiseringen ble forsterket av at prisen var marginalisert og regnet som kvinnelig
kjønnet.
Partipressen brøt sammen etter folkeavstemningen om EF i 1972. Dette førte til et raskt oppsving
i nye skrivemåter og nye temaer, understøttet av en sterk utvikling av journalistenes yrkesideologi.
Området som ble oppfattet som politisk ble utvidet radikalt. Begge journalistprisene belønnet de
nye tendensene. I de prisbelønte arbeidene begynte journalistene å markere en nærmest grenseløs
autoritet, med fullmakt til å gå inn på alle livets og samfunnets områder, og til å hevde journalistens
rett til å redigere alle offentlige ytringer. Norsk journalistikk brøt med organisasjonssamfunnet,
men overtok samtidig ansvaret for den gode strid. Dette ble nedfelt i Vær Varsom-plakaten
gjennom revisjonen i 1974/75. Det ga en sterk moralsk ladning til den prisbelønte journalistikken.
I perioden var det sterk vekst i den profesjonsbyggende aktiviteten. Journalistprisene støttet
tendensen gjennom en vedvarende hyllest til den selvstendige reporteren som rollemodell.
Sosialjournalistikken brøt helt med de veldedige organisasjonene. I stedet gikk man over til å klage
på staten, som ikke fylte velferdsstatens oppgaver.
Konsernpressens tid ble innledet med en omlegging av journalistprisene. Begge de to nye prisene
var uttrykk for journalistenes selvstendighetstrang, og kan regnes som autoritetsmarkeringer i seg
selv. Her sto SKUP-prisen for det klareste alternativet. Prisen har fungert som hovedmarkør for
journalistisk selvstendighet i hele perioden. SKUP-prisen gis for metode, men opererer med en
rekke uuttalte normer i tillegg. Virkningsnormen og en friksjonsløs videreformidling av en
tematisk kjønning av journalistikken er de tydeligste. SKUPs underliggende normative grunnlaget
må trekkes inn for å forstå prisens betydning. Den store journalistprisen hadde et problem med
profilen, og la seg først tett opp til SKUP. Prisjuryen begynte etter hvert å belønne journalistikkens
ulike estetiske uttrykk, og belønnet journalistisk nyskapning som brøt med de opprørske
tendensene fra oppløsningens tid.
Sett under ett trer den prisbelønte journalistikken i konsernpressens tid fram som et tvetydig
fenomen. Journalistene konsoliderte sine autoritetsmarkeringer, som dekket stadig flere områder
og plasserte journalistene over alle andre aktører i offentligheten. Samtidig skjedde det en gradvis
tilpasning til nye, trangere rammer, gjennom utvikling av nye henvendelsesformer tilpasset den
nye konkurransesituasjonen. Også SKUP-prisen er en tilpasning, da den undersøkende
journalistikken er dårlig egnet til systemkritikk. De nye rammene var satt av konsernpressens
prioritering av inntjening og publikumsvennlighet. I de siste undersøkte årene kan vi finne sterk
kritikk av bransjen i forbindelse med begge prisene. Det viser at det er spenninger i mediesystemet.
Som et samlende konklusjon kan man si at journalistprisene viser hvor sterkt påvirket norsk
journalistikk har vært av andre krefter i mediefeltet. Norske journalister har aldri selv kontrollert
de institusjonene de arbeider i. Når de skulle markere sine krav om selvstendighet og kontroll over
egne arbeidsoppgaver, har de gjort dette ved hjelp av ideologiske argumenter. Autoritetsmarkeringene
vi finner i prisenes begrunnelser og de prisbelønte journalistiske tekstene har fungert
som praktiske reviermarkører. The topic of this thesis is how Norwegian journalists have demonstrated their authority through
the four major Norwegian journalist awards during the period 1954–2014. Special emphasis is
placed on the journalists’ authority in relation to the political institution. The thesis provides a
comprehensive presentation of the major awards in the period.
The sixty years’ span is divided into three periods, based on two dramatic changes in the
Norwegian press system: the Party Press period (1954 –1972), the period of Disintegration (1973–
1990) and the period of Media Groups (1991–).
The theoretical apparatus is a combination of theory of awards, Weber's concepts of authority,
Pierre Bourdieu's field theory and a critical approach to theories of professions.
The four awards studied are the Narvesen award (Narvesenprisen) (1954 –1990), the Hirschfeld
award (Hirschfeldprisen ) (1954 – 1990), the Great Journalism award (Den store journalistprisen)
(1991 – ) and the Scoop award (SKUP-prisen) (1991 – ).
The thesis shows that the award-winning journalism in the period 1954–1972 remained safely
within the limits set by the party press. While party ties were strong, political agitation was never
rewarded with any price. The jury of the Narvesen award never challenged the limits set by the
political institution, although it operated with a clear notion of journalistic professionalism, and
the ideal of the diversity of expression. The system was justified through a functional
understanding of the press as subordinated the organizations and the society’s institutions.
The Norwegian party press disintegrated after the referendum on the EU in 1972. This led to an
upsurge in new ways of writing, followed by a rapid development of journalists' professional
ideology. The area that was perceived as a political was radically expanded, and charged the new
journalism with a strong moral tendency.
In the period of media groups (1991–) the SKUP award was the strongest symbol of journalism’s
authority and independence. The SKUP award is given for investigative reporting, but operates
with a number of other, unspoken norms as well. The Great Journalism award soon started to
reward aesthetic dimensions of journalistic innovation, adapting to the competitive climate of the
new media market.
The award-winning journalism in the period after 1991 is an ambiguous phenomenon. Norwegian
journalists consolidated their symbols of authority, but adapted gradually to the narrower limits
set by the media group owners. The tension in the media system is shown by strong criticism of
the industry formulated by the jury of both prices during the last years.
The thesis shows how strongly influenced Norwegian journalism is by external forces during the
period 1954–2014. Norwegian journalists have never controlled their own media institutions.
When they have demanded autonomy, it has been done using ideological arguments.