Formell kompetanse i kunst og håndverk - betydning, prioritering og konsekvenser
Abstract
I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset mot lærerens formelle fagkompetanse i faget
Kunst og håndverk i grunnskolen. Statistikk viser at det er svært mange lærere som underviser
uten formell fagkompetanse i faget og at lærere med mye formell utdanning i faget opplever
et utfordrende arbeidsmarked. Med kritisk realisme som vitenskapsteoretisk ståsted ønsket jeg
å belyse denne situasjonen ved å undersøke hvilken betydning lærerens formelle
fagkompetanse har for fagets undervisningspraksis og elevens læring. Med dette som
utgangspunkt har jeg formulert følgende problemstilling:
Hvilken betydning mener ungdomsskolelærere i Kunst og håndverk at formell
fagkompetanse har som rammefaktor for undervisningspraksis, og hvilke
årsaksforklaringer for prioritering av formell fagkompetanse kan spores i deres
uttalelser?
For å tilnærme meg en forståelse av hvilken betydning formell fagkompetanse har for fagets
undervisningspraksis har jeg gjennomført en undersøkelse fra det praktiserende fagfeltets
perspektiv. Gjennom blandet metode bestående av kvalitative intervjuer og en landsdekkende
kvantitativ spørreundersøkelse har lærere som i det daglige underviser i Kunst og håndverk i
ungdomsskolen fått mulighet til å dele sine refleksjoner rundt problematikken. Lærernes
uttalelser presenteres tematisk ut fra hva de mener om praktiseringen av faget, egen
fagkompetanse, formell utdanning i faget og faget i et samfunnsperspektiv. Av tendenser som
vises i undersøkelsen konstrueres to drøftingsperspektiver der formell fagkompetanse som
rammefaktor blir problematisert i relasjon til Kunnskapsløftets intensjon og andre
rammefaktorer i faget og grunnskolen. Her diskuteres progresjon i et sammenhengende
utdanningsløp, læreplanens utforming, fagdidaktisk forståelse og gruppestørrelse som
årsaksforklaringer knyttet til prioritering av formell fagkompetanse i Kunst og håndverk.
Prosjektets tematikk og tendenser i det praktiserende fagfeltet visualiseres i en utstilling av
typografisk arbeid i ulike teknikker og materialgrupper. Hovedområdet Visuell
kommunikasjon i læreplanen for Kunst og håndverk aktualiseres for å belyse avhandlingens
tematikk. Hensikten med prosjektet er å skape et tematisk diskusjonsgrunnlag i det kunst- og
designdidaktiske fagfeltet, med intensjon om å styrke faget Kunst og håndverk i grunnskolen. This Master Thesis is focused on the formal competence of Art and crafts teachers in the
Norwegian compulsory education system. Statistics show that many teachers are practicing
without formal competence in the subject area, while teachers who have obtained formal
competence in the subject are experiencing a challenging job market. Using critical realism as
a scientific framework, I wanted to shed light on this situation by examining the significance
of formal teacher competence on teaching and student achievement in Art and crafts. On this
basis I have formulated the following thesis question:
What significance does lower secondary school teachers in Art and crafts think formal
competence has as term of condition for teaching practice, and what causal
explanations for prioritizing formal competence can be traced in their statements?
To achieve an understanding of the significance of formal competence in teaching, I have
conducted a study of the practice from the perspective of the teaching field. Through mixed
methods consisting of qualitative interviews and nationwide quantitative surveys of Art and
crafts teachers, I have been given the opportunity to share their reflections on this issue.
Teacher’s statements are presented thematically based on teaching practice, self-competence,
formal education on the subject, and social perspective of the subject. Based upon tendencies
shown in the study, I have constructed two discussion perspectives. The first perspective
examines formal competence in relation to the curriculums intention and the second
perspective examines formal competence in relation to other terms of condition in teaching
practice. As causal explanations for the prioritization of formal competence in Art and craft, I
further discuss progression during the years of compulsory education, the curriculum, didactic
understanding of the subject, and student group size.
The study’s tendencies are later visualized in a typographic exhibition by various techniques
and materials. The main area Visual communication in the curriculum is activated in the
process of illustrating the thesis theme. The purpose of the master project is to create a
thematic basis for discussion in the field of Art and design didactics, with the intention of
strengthening the subject of Art and crafts in compulsory school.
Description
Master i estetiske fag