• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Produktdesign
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Produktdesign
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hverdagsobjekter med en skulpturell appell: form, materialitet, taktilitet - relasjoner mellom bruker og produkt

Bergsaker, Andreas Ferdinand Riise
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bergsaker_Andreas_mapd2015.pdf (45.70Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2607
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • TKD - Master i Produktdesign [111]
Abstract
Denne masteroppgaven er utarbeidet som avs- luttende del av mastergradstudiet i produktde- sign ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), våren 2015.

I oppgaven har man prøvd å belyse hvordan hverdagsobjekter med en skulpturell appell kan bidra til relasjoner og emosjonell tilknytning mellom bruker og produkt for på den måten

å fremme nytelse og skape brukerglede og bærekraftige løsninger for fremtiden.

Oppgavens tittel

Hverdagsobjekter med en skulpturell appell - form, materialitet, taktilitet -

relasjoner mellom bruker og produkt

Problemstilling

Hvordan skape funksjonelle hverdagsobjek- ter med en skulpturell appell som kan bidra til relasjoner og emosjonell tilknytning mel- lom bruker og produkt, for derved å legge et grunnlag for bærekraftige produkter og varig brukerglede?

Metode og teori

Som metode er utviklingen av konsepter og det fysiske arbeidet med materialer og fremstilling av funksjonelle prototyper på skolens verksted, ilagt størst vekt.

Det har vært arbeidet frem mot en presentas- jon av produktene på Salone Satellite i Milano

i april 2015. Det fungerte nærmest som en produkttest. I forbindelse med utstilling og produkttesting har det blitt jobbet med utstill- ingsdesign, visuell identitet, produktbilder og kommunikasjon med publikum, presse og potensielle produsenter.

Det er vurdert flere teorier som belyser ulike aspekter rundt forholdet mellom bruker og produkt, livsløpet til produkter, faktorer som påvirker tilknytning med mer. Det er sett på hvordan disse teoriene kan tas i praktisk bruk ved ide- og produktutvikling.

Konklusjon

Oppgaven har resultert i fem hverdagsobjek- ter med skulpturell appell som er utviklet med tanke på bærekraft gjennom økt tilknytning. Dette er forsøkt gjort ved bruk av form, mate- rialitet, taktilitet, funksjon og assosiasjon som fremmer interaksjon og nytelse.

Gjennom presentasjon for et bredt publikum

i Milano, har man fått et inntrykk av hvordan taktilitet og skulpturell utforming appellerer til interaksjon med og fysisk berøring av produk- tene. Denne oppgaven gir likevel ingen entydig oppskrift i hvordan slike produkter kan skapes eller bør være, men er heller et lite bidrag i de- batten om hvilke kvaliteter et produkt kan ha for å fremme varig tilknytning til bruker og et langt livsløp for produktet
Description
Master i produktdesign
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus
Series
MAPD;2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit