• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Belønningssystemets virkning på motivasjon og effektivitet: En studie av belønningssystemet i en frisørbedrift

Tårnes, June
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Taarnes.pdf (674.1Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2590
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom [342]
Sammendrag
I denne masteroppgaven studerer jeg belønningssystemet i en frisørbedrift gjennom

semistrukturert dybdeintervju med ansatte og ledere. Jeg undersøker belønningssystemets

virkning på motivasjon og hvordan det fungerer i forhold til bedriftens målsettinger.

Resultatene viser at frisørene er drevet av en indre motivasjon, men systemet er lagt opp til at

de også preges av en ytre motivasjon. Provisjon virker å være motiverende for samtlige

frisører i starten av måneden. Videre har den en differensiert effekt. For de som innser at det

er liten sjans for å nå provisjonsgrensen velger flere å kutte ned på innsats, noe som er

dysfunksjonelt for bedriften. Tidspress og provisjon kan noen ganger virke ødeleggende for

frisørenes glede ved arbeidet. Det er grunn til å anta at belønningssystemet er med på å pushe

frisørene til å arbeide mer effektivt. Likevel handler ikke frisørene alltid i tråd med bedriftens

ønsker. Noen frisører ”gaimer” systemet. Til tross for dette er bedriften likevel tjent med

frisørenes atferd og handlinger. Fraværsbonusen, medarbeidersamtalene og rapporten

bedriften bruker peker i retning av at det oppleves som motiverende. Dette virker i retning av

at frisørene jobber mer effektivt og i tråd med bedriftens ønsker.
 
In the following thesis I am investigating the reward system in a hairdresser business through

semi structured, depth interviews with employees and leaders. I am examining how the

reward system effects motivation and how it works in correlation to the business’ goals.

Results show that the hairdressers are driven by an internal motivation, but the system is built

up in a way that also gets influenced by external motivators. During the initial part of the

month, commission appears to be motivating for all hairdressers. It becomes differentiated

with time. Employees that realize chances of reaching the commission limit are minimal often

chose to reduce their efforts, which is destructive for the business. Pressure on time and

commission can sometimes have a negative impact on the hairdressers’ joy in their

profession. There is reason to believe that the reward system helps increase the effectiveness

in the workplace. However the employees do not always act in accordance with the business’

requirements. Some hairdressers attempt to “game” the system. Despite this, the business is

aware of the employee’s behavior and actions. The absence bonus, performance appraisal and

report used by the business suggest that it is perceived as motivating. This seems to indicate

that hairdressers work more efficiently and in line with corporate desires.
 
Beskrivelse
Master i økonomi og administrasjon
Utgiver
Høgskolen i Oslo og Akershus

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit