dc.contributor.author | Elstad, Jon Ivar | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-02-26T13:52:49Z | |
dc.date.available | 2015-02-26T13:52:49Z | |
dc.date.issued | 2014 | en_US |
dc.identifier.citation | Elstad. J.I. (2014). Forskningskommentar: Hvor har den nye genforskningen brakt oss? Tidsskrift for samfunnsforskning, 55 (2), 229-244. | en_US |
dc.identifier.issn | 0040-716X | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1126934 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2417 | |
dc.description.abstract | Er skoletapere genetisk forskjellige fra skolelys?1 Satt på spissen var det spørsmålet for en australsk studie om gener og utdanning (Martin et al. 2011). Forskerne undersøkte ikke mindre enn 2,5 millioner genetiske forskjeller (dvs. SNPer, se nedenfor). Jakten ga få resultater. Bare én av genvariantene hadde en statistisk signifikant, men svært svak sammenheng med utdanningsnivået til de 9500 individene i utvalget. Samlet gjorde den genetiske variasjonen rede for kun 0,2 prosent – to promille – av ulikhetene i utdanning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Tidsskrift for samfunnsforskning;55(2) | en_US |
dc.subject | Genforskning | en_US |
dc.subject | Genetiske forskjeller | en_US |
dc.subject | VDP::Teknologi: 500::Medisinsk teknologi: 620 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Basale medisinske, odontologiske og veterinærmedisinske fag: 710::Medisinsk genetikk: 714 | en_US |
dc.title | Forskningskommentar: Hvor har den nye genforskningen brakt oss? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |