Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElstad, Jon Ivaren_US
dc.date.accessioned2015-02-26T13:52:49Z
dc.date.available2015-02-26T13:52:49Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.citationElstad. J.I. (2014). Forskningskommentar: Hvor har den nye genforskningen brakt oss? Tidsskrift for samfunnsforskning, 55 (2), 229-244.en_US
dc.identifier.issn0040-716Xen_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1126934en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2417
dc.description.abstractEr skoletapere genetisk forskjellige fra skolelys?1 Satt på spissen var det spørsmålet for en australsk studie om gener og utdanning (Martin et al. 2011). Forskerne undersøkte ikke mindre enn 2,5 millioner genetiske forskjeller (dvs. SNPer, se nedenfor). Jakten ga få resultater. Bare én av genvariantene hadde en statistisk signifikant, men svært svak sammenheng med utdanningsnivået til de 9500 individene i utvalget. Samlet gjorde den genetiske variasjonen rede for kun 0,2 prosent – to promille – av ulikhetene i utdanning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for samfunnsforskning;55(2)en_US
dc.subjectGenforskningen_US
dc.subjectGenetiske forskjelleren_US
dc.subjectVDP::Teknologi: 500::Medisinsk teknologi: 620en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Basale medisinske, odontologiske og veterinærmedisinske fag: 710::Medisinsk genetikk: 714en_US
dc.titleForskningskommentar: Hvor har den nye genforskningen brakt oss?en_US
dc.typeJournal articleen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel