Forskningskommentar: Hvor har den nye genforskningen brakt oss?
Journal article
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2417Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Elstad. J.I. (2014). Forskningskommentar: Hvor har den nye genforskningen brakt oss? Tidsskrift for samfunnsforskning, 55 (2), 229-244.Sammendrag
Er skoletapere genetisk forskjellige fra skolelys?1 Satt på spissen var det spørsmålet for en australsk studie om gener og utdanning (Martin et al. 2011). Forskerne undersøkte ikke mindre enn 2,5 millioner genetiske forskjeller (dvs. SNPer, se nedenfor). Jakten ga få resultater. Bare én av genvariantene hadde en statistisk signifikant, men svært svak sammenheng med utdanningsnivået til de 9500 individene i utvalget. Samlet gjorde den genetiske variasjonen rede for kun 0,2 prosent – to promille – av ulikhetene i utdanning.