Meningsfulle sammenhenger. En studie av sammenhenger mellom læring på ulike arenaer og utvikling av ulike aspekter ved profesjonell kompetanse hos studenter i sykepleier-, lærer- og sosialarbeiderutdanningene
Peer reviewed, Doctoral thesis
Avhandlingen er lisensiert med creative commons b y- s a
View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Hatlevik, I.K.R. (2014). Meningsfulle sammenhenger. En studie av sammenhenger mellom læring på ulike arenaer og utvikling av ulike aspekter ved profesjonell kompetanse hos studenter i sykepleier-, lærer- og sosialarbeiderutdanningene. HiOA Avhandling, Høgskolen i Oslo og Akershus: OsloAbstract
I denne avhandlingen studerer jeg kompetanseutvikling hos studenter i sykepleier-, lærer- ogsosialarbeiderutdanningene. Avhandlingen behandler to temaer samtidig. Det første temaet handler omlæring og faktorer av betydning for studentenes læringsutbytte. Det andre temaet handler om forholdmellom teori og praksis. Profesjonsutdanninger skiller seg fra annen høyskole- og universitetsutdanningpå tre sentrale områder. For det første innebærer profesjonell kompetanse og læringsutbyttei profesjonsutdanninger mer enn tilegning av akademisk teorikunnskap. Profesjonell kompetanseinnebærer også praktiske ferdigheter, handlingskompetanse og dømmekraft. For det andre foregårutdanningen ofte både ved høyere utdanningsinstitusjoner og i praksisfeltet. For det tredje erprofesjonsutdanningene i større grad rettet mot spesifikke yrker.Relevansen av utdanningen for praksisfeltet er et sentralt anliggende for profesjonsutdanninger. Enkan imidlertid, på bakgrunn av studenters rapportering om utfordringer knyttet til overgangen frautdanning til yrke, stille spørsmål ved utdanningens verdi for senere mestring av yrkesutøvelsen. Dethar også blitt rettet oppmerksomhet mot mangel på indre sammenheng i utdanningene, og at studenteropplever læring i utdanningsinstitusjonen og læring i praksisperioder som veldig forskjellige hvor ulikkompetanse vektlegges som viktig. Det kan derfor være grunn til å undre seg om det ikke først ogfremst er akademia og ikke praksisfeltet som vurderer teoretisk kunnskap som verdifullt forprofesjonsutøvelsen. Disse problemstillingene handler om ulike dimensjoner av det som ofte omtalessom teori-praksisproblematikken og gapet mellom teori og praksis. Basert på de tre særtrekkene vedprofesjonsutdanninger, som jeg nevnte i avsnitt over, skiller jeg i avhandlingen mellom tre ulikedimensjoner av forholdet mellom teori og praksis: en kompetansedimensjon, en læringsarenadimensjonog en overføringsdimensjon.I avhandlingen tar jeg utgangspunkt i tidligere forskning og teoretiske perspektiver som vektlegger atstudentenes læring påvirkes av læringsinnhold, læringskontekst og den lærende selv. I tillegg anvenderjeg teoretiske perspektiver som fremhever at den lærende selv aktivt må skape mening i sinkompetanseutvikling, og som påpeker betydningen av opplevelse av sammenheng som en motiverendefaktor. I avhandlingen fremheves det at studenters opplevelse av meningsfulle sammenhenger mellompå den ene siden utdanningens læringsinnhold og på den andre siden tidligere erfaringer og fremtidignytte, kan virke motiverende. Det kan spore til økt innsats i egen læring, og dermed bidra til øktutbytte av utdanningen. Studentenes opplevelse av meningsfulle sammenhenger i utdanningen kallerjeg motivasjons- og meningsdimensjonen. Overordnet problemstilling for denne avhandlingen er:Hvilke sammenhenger er det mellom læring på ulike arenaer og utvikling av ulike aspekter vedprofesjonell kompetanse?Følgende fire underproblemstillinger er utledet av den overordnede problemstillingen og utforskes idenne avhandlingen:1) Kompetansedimensjonen: I hvilken grad er teoretisk kunnskap viktig, og er det sammenhengmellom studentenes tilegnelse av ulike aspekter ved profesjonell kompetanse?2) Læringsarenadimensjonen: I hvilken grad er det sammenheng mellom studenters vurdering avlæring på ulike arenaer i utdanningen og tilegnelse av ulike aspekter ved profesjonell kompetanse?3) Overføringsdimensjonen: Hva er sammenhengen mellom kompetanseopplevelse i utdanningen ogkompetanseopplevelse i jobb?4) Motivasjons- og meningsdimensjonen: Hvilke faktorer påvirker studentenes opplevelse avmeningsfulle sammenhenger i utdanningen (mellom teoretisk kunnskap og profesjonsutøvelse ogmellom læring på ulike arenaer)?I analysene i artiklene benytter jeg kvantitativt datamateriale fra surveyundersøkelser blant studenter,faglærere og praksisveiledere. I alle artiklene analyserer jeg studentenes vurderinger, og i en artikkeltrekker jeg i tillegg inn faglæreres og praksisveilederes vurderinger. I artikkel 1 og 3 foretar jegkomparative analyser for flere utdanninger. I den første artikkelen foretar jeg en standard multippelregresjonsanalyse. I de tre andre artiklene benytter jeg strukturell ligningsmodellering.I artikkel 1, “Coherence and epistemological beliefs”, undersøkes i hvilken grad teoretisk kunnskapanerkjennes som viktig for profesjonsutøvelsen, og i hvilken grad teoretisk kunnskap knyttes tilpraktiske problemstillinger (kompetansedimensjonen). I tillegg undersøkes i hvilken grad det atfaglærere og praksisveiledere knytter teoretisk kunnskap til studentenes praksiserfaringer er avbetydning for om studentene ser verdien av teoretisk kunnskap for senere profesjonsutøvelse(motivasjons- og meningsdimensjonen). Resultatene viser at teoretisk kunnskap anerkjennes som enviktig del av den profesjonelle kompetansen av både praksisveiledere og faglærere i sykepleier-, lærerogsosialarbeiderutdanningene. Imidlertid indikerer resultatene at lærerutdanningen har størreutfordringer enn sykepleier- og sosialarbeiderutdanningene når det gjelder å koble teoretisk kunnskapopp mot studentenes erfaringer og praktiske problemstillinger. Lærerutdanningen har også denstudentgruppen som vurderer teoretisk kunnskap som minst viktig for profesjonsutøvelsen. Funneneviser at det å hjelpe studentene til å knytte teoretisk kunnskap til egne praksiserfaringer og praktiskeproblemstillinger, sammen med studentenes egen studieinnsats, kan bidra til at studentene ser verdienav teoretisk kunnskap for senere profesjonsutøvelse.I artikkel 2, “The theory-practice relationship: reflective skills and theoretical knowledge as keyfactors in bridging the gap between theory and practice in initial nursing education”, undersøker jegom det er sammenheng mellom ulike aspekter ved profesjonell kompetanse (kompetansedimensjonen).Jeg undersøker også i hvilken grad de ulike aspektene ved profesjonell kompetansepåvirker deres opplevelse av sammenheng mellom læring på ulike arenaer i utdanningen (motivasjonsogmeningsdimensjonen). Resultatene viser at det er sammenheng mellom sykepleierstudentenesrapportering om tilegning av teoretiske kunnskaper, praktiske ferdigheter og refleksjonsferdigheter.Funnene indikerer at refleksjonsferdigheter ikke er en generell ferdighet, men er knyttet tilprofesjonsspesifikk teoretisk og praktisk kompetanse. Videre tyder resultatene på at teoretiskkunnskapsnivå og refleksjonsferdigheter hos sykepleierstudenter er to sentrale faktorer som påvirkerdet å oppleve sammenheng mellom det de lærer i praksisperioder med det de lærer iutdanningsinstitusjonenes undervisning.I artikkel 3, “The impact of programme quality and study effort on acquired professional knowledge:A comparative study between nursing and social work students”, undersøker jeg om det ersammenheng mellom studenters vurdering av læring på ulike arenaer i utdanningen og tilegnelse avulike aspekter ved profesjonell kompetanse (læringsarenadimensjonen). I tillegg undersøker jegsammenheng mellom ulike aspekter ved profesjonell kompetanse (kompetansedimensjonen).Resultatene indikerer at sykepleier- og sosionomstudentenes erfaringer fra begge læringsarenaene,sammen med deres studieinnsats, er av betydning for deres tilegnelse av profesjonell kompetanse.Funnene tyder på at opplevelsen av kvaliteten på læringen på de ulike arenaene kan virke gjensidigforsterkende på hverandre. Med gjensidig forsterkende menes at når studenter vurderer kvaliteten påundervisningen som god, så er det fordi de opplever at de har utbytte av undervisningen, og at detteigjen øker sjansen for at de får mye ut av praksisopplæringen og vurderer denne som god. Funneneviser også at det er sammenheng mellom studenters vurdering av sine tilegnede teoretiske kunnskaper,praktiske ferdigheter og profesjonsspesifikk kunnskap.I artikkel 4, “A longitudinal study of teachers’ perceived professional competence”, undersøker jegbåde om det er sammenheng mellom ulike aspekter ved profesjonell kompetanse(kompetansedimensjonen), og i hvilken grad det en har med seg fra utdanningen, er av betydning forsenere kompetanseopplevelse som profesjonsutøver (overføringsdimensjonen). Resultatene viser at deter en nær sammenheng mellom respondentenes rapportering om teoretiske innsikt, hvor trygge de er iprofesjonsrollen og opplevelse av mestring av arbeidsoppgaver. Videre viser funnene at denopplevelsen lærerstudenter i sitt tredje studieår har av egen profesjonell kompetanse, i stor gradpåvirker deres senere kompetanseopplevelse som lærere. Dette tyder på at det lærerstudentene tilegnerseg i utdanningen gir et verdifullt grunnlag for videre kompetanseutvikling i jobb som lærer.Funnene i avhandlingen bidrar til å dokumentere og belyse sammenhenger mellom ulike aspekter vedprofesjonell kompetanse, potensiale for sammenheng mellom læring på ulike arenaer i utdanningensamt at opplevd kompetanse som student kan være betydningsfullt for senere kompetanseopplevelsesom profesjonsutøver. Resultatene av denne studien avkrefter tidligere påstander om at teoretiskkunnskap, undervisning i teoretisk kunnskap og utdanningen som helhet har begrenset verdi forpraksisutøvelse. I stedet indikerer funnene at teoretisk kunnskap er en forutsetning forkompetanseutvikling og at utdanningen kan gi et verdifullt grunnlag for videre kompetanseutvikling ijobb. Funnene viser at teoretisk kunnskap anerkjennes som viktig del av den profesjonellekompetansen både ved utdanningsinstitusjonene og i praksisfeltet. Funnene indikerer at det ikke er slikat studenter og profesjonsutøvere ser på seg selv som enten er gode teoretikere eller gode praktikere,men at det er et gjensidig avhengighetsforhold mellom ulike aspekter ved profesjonell kompetanse.Funnene viser også at det den enkelte har lært på en arena, har en med seg som utgangspunkt forvidere læring på neste arena. Dette gjelder både mellom ulike læringsarenaer i utdanning, og frautdanning og arbeid.Avhandlingen løfter frem at opplevelse av sammenheng i utdanningen ikke først og fremst handler omat det ikke finnes uoverensstemmelser i vektlegging av ulike typer kompetanse eller mellom læring påulike arenaer. Opplevelse av sammenheng i utdanningen handler derimot om at studentene oppfatterinnholdet i utdanningen som forståelig (begripelighet), at studentene har tiltro til at de vil mestre dekravene som stilles (håndterbarhet), og at innholdet i utdanningen oppleves som meningsfylt ibetydningen relevant og nyttig for det yrkesfeltet utdanningen retter seg mot (meningsfullhet). Viderevektlegges det at om et kunnskapsinnhold er relevant for praksis ikke er en iboende egenskap vedkunnskapsinnholdet, men at relevans er noe som skapes ved at kunnskapen brukes.Avhandlingen vektlegger at det er viktig for studentenes kompetanseutvikling å legge til rette forpositiv kompetanseopplevelse og å legge til rette for studentenes forståelse, opplevelse av mening ogsammenheng i utdanningen. Funnene indikerer at å legge til rette for en positiv kompetanseopplevelse,innebærer å gi studentene et godt teoretisk grunnlag, mestringsopplevelser og trygghet knyttet tilpraktisk profesjonsutøvelse. Å legge til rette for opplevelse av forståelse, mening og sammenhenginnebærer for det første å få tydelig frem for studentene relevansen av de ulike innholdskomponentenei utdanningen. Dette kan gjøres ved å forklare hvilken funksjon ulike typer kunnskapsinnhold kan ha iforhold til senere profesjonsutøvelse og ved å koble teoretisk kunnskap til studentenespraksiserfaringer. For det andre innebærer tilrettelegging for forståelse og opplevelse av mening at ener tydelig i sin formidling til studentene om hva som kreves av studieinnsats og tilegning av teoretiskkunnskap, refleksjonsferdigheter og praksiserfaringer, for å bli i stand til å oppleve meningsfullesammenhenger i utdanningen.