Digitalisering som statlig avdidaktisering av klasserommet
Academic article
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2335Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Skagen, K. (2014). Digitalisering som statlig avdidaktisering av klasserommet. Norsk pedagogisk tidsskrift, 98(06), 440-451. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2014-06-05Sammendrag
En storstilt innføring av datamaskiner i videregående skole og ungdomsskolen er de siste to tiårene gjennomført uten faglig gjennomtenkning av konsekvensene av dataentusiaster i allianse med nasjonale og regionale politiske eliter. Teknologitetthet i norske klasserom ligger i den absolutte verdenstoppen. Digitaliseringen bygger på konsensus i de politiske elitene, men er kontroversiell i lærerstanden, spesielt digitaliseringen av eksamen, som utvides kraftig i disse dager. IKT i skolen kan gi mer fusk og plagiat, og svekker tilliten til skolens resultater.