Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet?
Peer reviewed, Journal article
This work is licensed under a creative commons attribution 4.0 international license.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2333Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Larsen, A.K. & Slåtten, M.V (2014) Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet? Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning,7, 1-19 https://doi.org/10.7577/nbf.541Sammendrag
Artikkelen omhandler hvordan endrede ledelsesstrukturer oppstått gjennom ny organisasjonsmodell virker inn på de pedagogiske ledernes arbeidsoppgaver. Vi har etterspurt deres erfaringer knyttet til mulige endringer i oppgaver, arbeidsdeling og faglig-pedagogisk fokus i arbeidet. Undersøkelsen ble gjennomført i en bydel i Oslo. Hovedfunnene er at pedagogiske ledere har fått flere administrative oppgaver og personalleder oppgaver. De pedagogiske lederne deler seg i to med hensyn til hvor fornøyde de er med disse endringene. I artikkelen drøfter vi hva denne todelingen betyr for deres rolleforståelse og identitet.