Planer - Hva og hvorfor? En undersøkelse av innholdet i de lokale læreplanene i kunst og håndverksfaget på barneskolens mellomtrinn.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2117Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot innholdet i de lokale læreplanene i
KH-faget på barneskolens. Målet med oppgaven er å bidra med refleksjoner som kan
belyse betydningen av fordypning og kontinuitet i faget. Med et fagdidaktisk perspektiv
som stiller spørsmål om hva et fag er i forhold til hva det kan/bør være inviterer det til
drøfting av fagets utviklingsmuligheter. Med KH-fagets innhold på barneskolens
mellomtrinn 5.-7.klasse som avgrensning har jeg valgt følgende problemstilling:
Hva karakteriserer innholdet i de lokale læreplanene i Kunst og håndverksfaget, og
hvordan kan det bidra til økt søkelys på faginnholdet?
Som strategi og teoretisk grunnlag for refleksjon er Etienne Wengers læringsteori om
praksisfellesskap valgt (Wenger 2004). Ved å vektlegge de tre delene felles engasjement,
felles virksomhet og felles repertoar belyses behovet for refleksjon over perspektiver som
har innvirkning på planlegging og konstruksjon av innhold i KH-faget. Gruppeintervju og
individuelle intervjuer av lærere på barneskolen og elever på ungdomsskolen benyttes
som metode for å svare på problemstillingen. Med utgangspunkt i spørsmål fra
intervjuguiden er empirien konstruert i fire temaer; 1)Fagdidaktikk, 2)Lokale læreplaner,
3)Kunnskap og eleven samt 4)Kontinuitet og repetisjon. Spørsmål som tas opp innenfor
de ulike temaene er knyttet til de fagdidaktiske spørreordene hva (innhold), hvordan
(gjennomføring) og hvorfor (begrunnelse), med hovedfokus på hva og hvorfor, i den
hensikt å skape diskusjon for å styrke KH-faget som et kunnskapsfag. This thesis will focus on the content of local curriculums in the subject of Art and Crafts
in the 5th to 7th grade of compulsory school. The aim of the thesis is to provide thoughts
and considerations that can help illuminate the importance of specialization and
continuity in the subject.
The thesis will undertake an instructive approach that questions what a subject is in
relation to what the subject should or can be, which subsequently leads to a discussion
about the subject’s potential for development. The thesis will revolve around the
following research question:
What characterizes the content of the local curriculums in the subject of Art and Crafts,
and how can this be used to strengthen the attention to subject knowledge?
Etienne Wengers theory on Communities of practice (Wenger 2004) will serve as a
strategic and theoretical guideline. By emphasizing the three elements of joint
engagement, joint activities and a common repertoire the thesis will argue that there is a
need for a more reflective approach to the perspectives that affect the planning and
development of content in the subject matter of Art and Crafts.
To answer the research question at hand the thesis will use individual and group
interviews with teachers in primary school and students from secondary school as its
method. Using the interview guide as a starting point, the empirical content is divided
into four themes: 1) Science education, 2) Local curriculums, 3) The student and
knowledge, and 4) Continuity and repetition. The issues pertaining to the four themes are
tied to the instructive questions what (content), how (implementation), and why
(reasoning), with a primary focus on what and why. The purpose is to foster discussion
that can strengthen Art and Crafts as a subject of knowledge.
Beskrivelse
Master i estetiske fag