Potensialer og begrensninger i digital formidling av kunst - Belyst gjennom prosjektet ”Ukens kunstverk"
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2093Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I
denne
masteroppgaven
belyser
jeg
hvordan
samfunnets
teknologiske
utvikling
utvider
og
begrenser
mulighetene
i
formidling
av
digitaliserte
kunstverk.
For
dette
formålet
intervjuer
jeg
representanter
fra
kunstverden
og
skoleverden.
Ulike
perspektiver
fra
intervjuene,
samt
et
case
som
eksempel,
er
utgangspunkt
for
å
drøfte
hvordan
digitale
reproduksjoner
av
originale
verk
kan
skape
ulike
formidlingssituasjoner.
Ved
å
benytte
prosjektet
”Ukens
kunstverk”
som
case
har
jeg
mulighet
til
å
drøfte
originalverket
i
museumskonteksten
opp
mot
det
digitaliserte
verket
i
skolekonteksten.
Både
det
originale
og
digitaliserte
verket
er
av
interesse
her,
da
sammenligningen
legger
grunnlaget
for
en
dypere
drøfting
av
hva
som
skjer
med
verket
i
en
digitaliseringsprosess.
Undersøkelsens
resultat
belyser
viktigheten
med
å
opparbeide
seg
en
forståelse
for,
og
kunnskap
om,
digitale
muligheter
og
begrensninger
i
ulike
formidlingssituasjoner,
skapt
av
ulike
digitale
arenaer.
Den
praktisk-‐estetiske
delen
av
oppgaven
belyser
de
aspektene
jeg
anser
som
mest
interessante
i
undersøkelsen.
Her
problematiseres
noen
av
de
ulike
og
særegne
forståelseshorisontene
ved
formidling
av
digitaliserte
kunstverk. This
thesis
examines
how
our
society´s
technological
developments
expand
and
limit
the
possibilities
to
disseminating
digitized
artwork.
For
this
purpose
I
interviewed
representatives
from
the
art
world
and
the
school
world.
Different
perspectives
from
my
interviews,
as
well
as
a
case
example,
are
my
foundation
to
discuss
how
digital
reproductions
of
original
works
can
create
various
communication
situations.
By
using
the
project
"Ukens
kunstverk”
(“Weekly
artwork"),
I
have
an
opportunity
to
discuss
original
artwork
in
the
museum
context
versus
the
digitized
artwork
in
the
school
context.
Since
the
comparison
lays
the
foundation
for
a
deeper
discussion
of
what
happens
to
artworks
in
a
digitization
process,
I
assess
both
versions
to
be
interesting.
My
results
underlines
the
importance
of
obtaining
an
understanding
and
knowledge
of
digital
possibilities
and
limitations
to
various
communication
situations,
created
by
various
digital
arenas.
The
artistic
and
practical
part
of
the
thesis
views
some
of
the
different
and
distinctive
aspects
I
consider
to
be
most
interesting
in
the
survey,
considering
the
dissemination
of
digitized
artwork.
Beskrivelse
Master i estetiske fag