Norwegian repertoire databases for performing arts : what and why
Abstract
Internationally there are a number of databases for performing arts productions. They cover
different areas like the performances of works by a particular playwright, types of
productions, productions in one country or just those of an individual theatre. The Norwegian
performing arts community also maintains a range of smaller repertoire databases, some
online. In the related domains of museums and libraries work has been underway for some
years to prepare to consolidate their respective collections. The theatre community has so far
not been part of this effort. By means of a qualitative study and theoretical treatment, this
thesis examines the cataloguing practices and motivations behind the Norwegian repertoire
databases. The goal is to better understand current performing arts documentation and find
possible motivations for upgrading that documentation practice in light of current library
cataloguing and other documentation trends. Internasjonalt finnes det en rekke databaser for scenekunstproduksjoner. De dekker
forskjellige områder, for eksempel fremføringer av en enkelt dramatikers verk, forskjellige
typer produksjoner, et enkelt lands eller bare ett enkelt teaters produksjoner. Det norske
scenekunstmiljøet vedlikeholder også en rekke mindre repertoardatabaser; noen på Internett.
I de beslektede museums- og bibliotekdomenene har det vært arbeidet i flere år for å
forberede konsolidering av de respektives samlinger. Teatermiljøet har så langt ikke vært del
av denne utviklingen. Denne masteroppgaven søker gjennom kvalitative intervjuer og
teoretisk behandling å undersøke katalogiseringspraksis og motivasjon bak de norske
repertoardatabasene. Målet er å bedre forståelsen av dagens scenekunstdokumentasjon og
finne mulig motivasjon for å oppgradere den praksisen i lys av dagens
bibliotekkatalogisering og andre dokumentasjonstrender.
Description
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap