dc.contributor.advisor | Stålhane, Jan | |
dc.contributor.author | Bergskaug, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2014-01-24T12:30:07Z | |
dc.date.available | 2014-01-24T12:30:07Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1798 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Samfunnet forandrer seg stadig fortere og kunnskap om teknologi kreves i stadig større grad av
privatpersoner og profesjonelle i alle yrker, nasjonalt og globalt. Behovet for opplæring og
etterutdanning er økende. For å møte denne utfordringen i skoleverket ble teknologi og design
innført for første gang i læreplanene for kunnskapsløftet i 2006.
Teknologi og Design er ikke et eget fag, men et flerfaglig emne, i grunnskolen, på
ungdomstrinnet og i videregående skole. Emnet består i et tverrfaglig samarbeid mellom kunst
og håndverksfaget og bl.a. naturfag som det er lagt vekt på i dette prosjektet.
Forskningen på problemstillingen: ”Hvordan kan det innenfor rammen av kunnskapsløftet
legges til rette for undervisning og læring i det flerfaglige emnet Teknologi og Design på
mellomtrinnet ved en grunnskole?”, er gjennomført ved en skole i Oslo og dreier seg om
didaktikk. Prinsippet om ”å lære ved å gjøre” er grunnleggende i yrkespedagogikken og er
grunnleggende i dette prosjektet.
I undersøkelsene er det lagt vekt på å finne ut av hva lærerne ønsker at undervisningen i
Teknologi og Design skal inneholde og hvordan prosjektene skal organiseres. Videre blir det
bla.a. fokusert på hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger elevene sitter igjen med etter
gjennomføring av de praktiske prosjektene og om de finner det meningsfylt og relevant å lære
naturfag på en praktisk og kreativ måte. Disse perspektivene sammen med etiske perspektiver
og utfordringer med gjennomføringen av aksjonene er med i drøftingen på slutten av
rapporten. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2013 | |
dc.subject | Kunnskaper | en_US |
dc.subject | Ferdigheter | en_US |
dc.subject | Holdninger | en_US |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.subject | Grunnskolen | en_US |
dc.subject | Teknologi | en_US |
dc.subject | Design | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Teknologi og design i grunnskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |