• Barn og unges deltakelse i forskning: Muligheter og utfordringer 

      Lyng, Selma Therese; Hagen, Aina Landsverk (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 3, nr. 1-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-02-01)
      Dette temanummeret belyser og diskuterer utfordringer og muligheter i deltakelse og involvering av barn og ungdom, med utgangspunkt i fersk kvalitativ og kvantitativ samfunnsvitenskapelig forskning. Dette temanummeret byr ...
    • Enhetsskolens ulike lærerblikk 

      Smette, Ingrid (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      I den norske skolen finnes det spenninger mellom utjevning og det å fremme konkurranse, mellom lærerens rolle som fagformidler og som utøver av omsorg. Men hvordan forstås og håndteres slike spenninger i lokale skoler? ...
    • Et forsøk på å beskrive det foranderlige. En analyse av stedsendring på Romsås 

      Danielsen, Kirsten (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 1, nr. 6-2017, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Denne artikkelen er et forsøk på å forstå og beskrive stedsendring i drabantbyen Romsås – en veletablert drabantby med en 40 år lang historie. Endringene kan faseinndeles: en optimistisk planleggingsfase, en nedturfase ...
    • Fra tillitspolicy til praksis: Styringsrelasjoner i hjemmetjenestens førstelinje 

      Hansen, Helle Cathrine (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Kommunal hjemmetjeneste har de senere år vært debattert i offentligheten blant annet som følge av tendenser til ‘stoppeklokkeomsorg’ i kjølvannet av New Public Management reformer. Effektivisering gjennom stram og detaljert ...
    • Fremmedgjort på hjemmekontor? 

      Egeland, Cathrine; Ingelsrud, Mari Holm; Pedersen, Eirin (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 6, nr. 5-2022, Journal article, 2022-11-10)
      Under koronapandemien har nær halvparten av alle ansatte i Norge jobbet fra hjemmekontor. Hva skjer i en situasjon hvor mange arbeidstakere, som kanskje har lite erfaring med det å jobbe hjemmefra, sendes hjem med en ...
    • Hva de snakker om når de snakker om stress 

      Pedersen, Willy; Eriksen, Ingunn Marie (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 3, nr. 2-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Forskere har kartlagt såkalte stressorer, men få har undersøkt hvordan de formes av klasse og sosial kontekst. Vi spør: Hvordan utvikles skolerelatert stress i to svært ulike skolemiljøer i Oslo? Skole K [som konnoterer ...
    • Lær meg å bli ansettbar. Refortolkninger av etnisitet i et karrierekurs 

      Drange, Ida; Orupabo, Julia (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 2, nr. 2-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-12)
      Denne artikkelen skal undersøke hvordan forståelser av etnisitet og ansettbarhet kommer til uttrykk i et talentprogram for minoritetskvinner. Artikkelen behandler talentprogrammet som en prosess derdeltagerne skal lære å ...
    • Mer bruk av cannabis blant Oslo-ungdom: Hvem er i risikosonen? 

      Pedersen, Willy; Bakken, Anders; von Soest, Tilmann (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 3, nr. 6-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Cannabis ble introdusert i Norge på 1960-tallet, i kjølvannet av ungdomsopprøret som rullet over den vestlige verden. Bruken var stabil på 1970- og 80-tallet, men økte kraftig på 1990-tallet og ble da knyttet til teorien ...
    • Regelen som bekrefter unntaket. En analyse av betydningsforhandlinger knyttet til midlertidig og fast arbeid 

      Bergene, Ann Cecilie; Egeland, Cathrine; Hansen, Per Bonde (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 2, nr. 4-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-09-11)
      The debate about temporary work in Norway, and the recent changes in the Working Environment Act in 2015, have mainly focused on whether temporary employment represents more insecurity or more flexibility and for whom in ...
    • Rekkefølgeeffekter i spørreundersøkelser blant ungdom. Resultater fra et split-ballot-eksperiment 

      Bakken, Anders; Andersen, Patrick Lie; Frøyland, Lars Roar; Abebe, Dawit Shawel (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 3, nr. 1-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-02-01)
      Et viktig spørsmål i metodelitteraturen er om svaralternativenes rekkefølge har betydning for hva respondentene svarer i spørreskjemaundersøkelser. Imidlertid pekes det på at svarrekkefølgeeffekter ikke er godt nok forstått, ...
    • Ungdom, idrett og klasse: Fortid, samtidog framtid 

      Strandbu, Åse; Gulløy, Elisabeth; Andersen, Patrick Lie; Seippel, Ørnulf Nicolay; Dalen, Håvard Bergesen (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      I denne artikkelen undersøker vi den klassebaserte rekrutteringen til ungdomsidretten i Norge over en 60 års periode. Vi har analysert tilgjengelige publikasjoner om klasseforskjeller i ungdoms idrettsdeltakelse, og vi ...