Show simple item record

dc.contributor.advisorSchwencke, Eva
dc.contributor.authorSjaatil, Frøydis
dc.date.accessioned2013-12-17T07:22:39Z
dc.date.available2013-12-17T07:22:39Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1722
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractBakgrunn for denne masteroppgaven er manglende søkning til yrkesfag. Stadig flere unge velger en akademisk utdanning. Norge er blitt et land med mangel på håndverkere. Som lærer på Vg2-frisør, har jeg i denne oppgaven tatt for meg problemer som kan være årsaker til det som omtalt foran. Problemstillingen blir: «Hvordan kan kvaliteten i frisørutdanningen forbedres slik at den blir mer meningsfull for elevene og relevant til arbeidslivets krav». Oppgaven som består av fire aksjoner med frisørelever 2011/2012, omhandler faget Prosjekt til fordypning (P.T.F.). På Vg2-frisør ved min skole, består dette faget av like deler ungdomsbedrift (U.B.) i skolen og utplassering i arbeidslivet. Elevene er aktivt medvirkende i forskningen for å øke egen kvalitet i faget og styrking av fremtidig undervisning. For å skape interesse hos elevene trekkes arbeidslivet aktivt inn i oppgaven. Gjennom uformelle intervju uttaler de hvordan de ønsker sine lærlinger og om samarbeidet skole/arbeidsliv. Oppgaven starter også en drøfting om frisørutdanningen generelt. Relevant teori bygger hovedsakelig på lovverk og bøker som omhandler meningsfull opplæring, elevmedvirkning og samarbeidet skole/arbeidsliv. Hovedkonklusjonen viser at elevene mener U.B. i skolen gir en meningsfull opplæring, reell til arbeidslivet, og er på høyde med deres opplæring ute i arbeidslivet. Elevene ønsker mer U.B. i skolen. Fornøyde kunder i U.B. skaper hos dem interesse for faget. Jeg ønsker denne forskningen kan bidra til at flere elever på Vg2-frisør og i andre yrkesfag, velger læretid etter skole og øker rekrutteringenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2013
dc.subjectRekrutteringen_US
dc.subjectFrisørutdanningen_US
dc.subjectFrisørfageten_US
dc.subjectElevmedvirkningen_US
dc.subjectKvaliteten_US
dc.subjectFagkunnskaperen_US
dc.titleHvordan kan kvaliteten i frisørutdanningen forbedres slik at den blir mer meningsfull for elevene og relevant til arbeidslivets krav?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record