Hvordan kan kvaliteten i frisørutdanningen forbedres slik at den blir mer meningsfull for elevene og relevant til arbeidslivets krav?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1722Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn for denne masteroppgaven er manglende søkning til yrkesfag. Stadig flere unge velger en akademisk utdanning. Norge er blitt et land med mangel på håndverkere. Som lærer på Vg2-frisør, har jeg i denne oppgaven tatt for meg problemer som kan være årsaker til det som omtalt foran. Problemstillingen blir: «Hvordan kan kvaliteten i frisørutdanningen forbedres slik at den blir mer meningsfull for elevene og relevant til arbeidslivets krav». Oppgaven som består av fire aksjoner med frisørelever 2011/2012, omhandler faget Prosjekt til fordypning (P.T.F.). På Vg2-frisør ved min skole, består dette faget av like deler ungdomsbedrift (U.B.) i skolen og utplassering i arbeidslivet. Elevene er aktivt medvirkende i forskningen for å øke egen kvalitet i faget og styrking av fremtidig undervisning. For å skape interesse hos elevene trekkes arbeidslivet aktivt inn i oppgaven. Gjennom uformelle intervju uttaler de hvordan de ønsker sine lærlinger og om samarbeidet skole/arbeidsliv. Oppgaven starter også en drøfting om frisørutdanningen generelt. Relevant teori bygger hovedsakelig på lovverk og bøker som omhandler meningsfull opplæring, elevmedvirkning og samarbeidet skole/arbeidsliv. Hovedkonklusjonen viser at elevene mener U.B. i skolen gir en meningsfull opplæring, reell til arbeidslivet, og er på høyde med deres opplæring ute i arbeidslivet. Elevene ønsker mer U.B. i skolen. Fornøyde kunder i U.B. skaper hos dem interesse for faget. Jeg ønsker denne forskningen kan bidra til at flere elever på Vg2-frisør og i andre yrkesfag, velger læretid etter skole og øker rekrutteringen
Beskrivelse
Master i yrkespedagogikk