Pedagogikk og elevkunnskap - det nye lærereutdanningsfaget?
Original version
Thorsen, K.E. & Christensen, H. (2013). Pedagogikk og elevkunnskap - det nye lærereutdanningsfaget? I I. Pareliussen, B. Moen, B. Bolme, A.B. Reinertsen & T. Solhaug (Red), FoU i praksis 2012: conference proceedings (s. 249-255)Abstract
Høsten 2010 startet implementeringen av en differensiert lærerutdanning, Grunnskolelærerutdanninger,
G10. De nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene(G10)
krever at det nye faget pedagogikk og elevkunnskap skal ha en integrerende funksjon og
bidra til profesjonsorientering. Vårt prosjekt er knyttet til implementering av G10 ved Høgskolen
i Oslo og Akershus (HiOA), nærmere bestemt 5-10-utdanningen. Prosjektet søker å
utvikle en lærerutdannings-didaktikk både i teori- og praksisdelen av utdanningen. Parallelt
med implementeringen av utdanningsprogram har vi undersøkt studentenes læringserfaringer
med hensyn til framtidige profesjonsoppgaver og utvikling av egen læreridentitet. Studentene
erfarer at obligatoriske arbeidskrav bidrar til et integrert forhold mellom teori- og
praksisdel av utdanningen som del av profesjonskvalifiseringen. Vi argumenterer for at flerfaglig
samarbeid, der praksisopplæring er en integrert del, er en forutsetning for å motvirke
fragmenteringen av de ulike utdanningskomponentene.