Lean i forvaltningen : verktøy, trend eller symbol?
Abstract
Nivået av interesse for Lean som et middel til endring og forbedring i offentlig sektor har vært
høy og virker å være tiltagende. I denne oppgaven har vi forsøkt å svare på problemstillingen:
Hvorfor er Lean innført og hva kjennetegner anvendelsen i forvaltningsenheter med et
stort innslag av saksbehandling av enkeltvedtak?
Fremgangsmåten vi har brukt har vært basert på datainnsamling ved hjelp av dokumentanalyse og
intervjuer, hvorpå vi har strukturert og analysert data. I analysen har vi benyttet oss av et
instrumentelt og to institusjonelle perspektiver. Det instrumentelle perspektivet ligger nær en
hierarkisk variant, hvor hierarkisk kontroll og rasjonell beregning er sentrale faktorer. De to
institusjonelle perspektivene skiller vi i et kulturperspektiv og et myteperspektiv. Sentralt i det
kulturelle perspektivet er at institusjonaliserte organisasjoner har en unik intern
organisasjonskultur og tradisjoner. Dette står i noe kontrast til myteperspektivet som retter
oppmerksomheten mot institusjonaliserte omgivelser. Her er fokuset rettet mot betydningen av
verdier og normer som finnes i omgivelsenene (se Christensen, Lægreid, Roness & Røvik, 2004).
Vi har også støttet oss på en komparativ analyse av studieobjektene.
Ut fra de tre perspektivene har vi utledet noen forventninger. Forventningene har vi så sett opp
imot empirien. Deretter har vi drøftet om vi fant støtte for forventningene. Ved å bruke flere
teoretiske perspektiver har vi betraktet empirien fra ulike vinkler. Gjennom denne tilnærmingen
har vi sett noen tendenser rundt hvorfor Lean er innført og også sett noen kjennetegn ved
anvendelsen av Lean i studieobjektene.
Vi har funnet at toppledelsen var den prinsipale driver for å innføre Lean i samtlige av
studieobjektene. Vi fant få likhetstrekk i Lean tilnærmingen mellom studieobjektene. Kun to
verktøy benyttes hos alle studieobjektene: prosesskartlegging og tavlemøter. Det eksisterer
således et mangfold av tilnærminger til forbedringsarbeid basert på Lean i forvaltningen. Lean in the central agencies. Tool, trend or symbol?
The level of interest for Lean as a means of change and improvement in the public sector have
been high and seem to be rising. In this paper we have tried to answer and analyze the following
research question:
Why is Lean introduced and what characterizes the application in central public agencies
who conduct mainly administrative proceedings based on individual decisions?
The method we have relied on is based upon document analysis and interviews, which we have
structured and analyzed. We based our analysis on three perspectives, one instrumental and two
institutional. The instrumental perspective lies close to a hierarchical variant, where managerial
control and rational calculation are central factors. As for the two institutional perspectives, we
distinguished between a cultural perspective and a myth perspective. The main notion of the
cultural perspective is that of institutionalized organizations with a unique internal organizational
culture and traditions. In contrast the main notion of the a myth perspective is the idea of
institutionalized environments, where the focus is on the significance of values and norms found
in an organization’s environment (see Christensen, Lægreid, Roness & Røvik, 2004). Lastly we
have conducted a comparative analysis between the three study objects.
From the three perspectives we have derived some expectations and reflect on whether we found
support for the expectations. Using multiple theoretical perspectives we have considered the
empirical data from different angles. Through this approach, we have seen some trends around
why Lean is introduced and identified some characteristics of the application of Lean.
Our analysis maintain that top management appears to be the principal driver for introducing
Lean in all of the study objects. We found few similarities in the Lean approach between study
objects. Only two tools are used in all study objects: process mapping and board meetings. Thus,
there exists a broad diversity of approaches in Lean thinking and applications in central public
agencies who conduct manily administrative proceedings based on individual decisions.
Description
Master i styring og ledelse