• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Styring og ledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Styring og ledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lean i forvaltningen : verktøy, trend eller symbol?

Alshbib, Loubna; Ulvin, Kim
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Alshbib_og_Ulvin.pdf (2.068Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/1664
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Styring og ledelse [226]
Abstract
Nivået av interesse for Lean som et middel til endring og forbedring i offentlig sektor har vært

høy og virker å være tiltagende. I denne oppgaven har vi forsøkt å svare på problemstillingen:

Hvorfor er Lean innført og hva kjennetegner anvendelsen i forvaltningsenheter med et

stort innslag av saksbehandling av enkeltvedtak?

Fremgangsmåten vi har brukt har vært basert på datainnsamling ved hjelp av dokumentanalyse og

intervjuer, hvorpå vi har strukturert og analysert data. I analysen har vi benyttet oss av et

instrumentelt og to institusjonelle perspektiver. Det instrumentelle perspektivet ligger nær en

hierarkisk variant, hvor hierarkisk kontroll og rasjonell beregning er sentrale faktorer. De to

institusjonelle perspektivene skiller vi i et kulturperspektiv og et myteperspektiv. Sentralt i det

kulturelle perspektivet er at institusjonaliserte organisasjoner har en unik intern

organisasjonskultur og tradisjoner. Dette står i noe kontrast til myteperspektivet som retter

oppmerksomheten mot institusjonaliserte omgivelser. Her er fokuset rettet mot betydningen av

verdier og normer som finnes i omgivelsenene (se Christensen, Lægreid, Roness & Røvik, 2004).

Vi har også støttet oss på en komparativ analyse av studieobjektene.

Ut fra de tre perspektivene har vi utledet noen forventninger. Forventningene har vi så sett opp

imot empirien. Deretter har vi drøftet om vi fant støtte for forventningene. Ved å bruke flere

teoretiske perspektiver har vi betraktet empirien fra ulike vinkler. Gjennom denne tilnærmingen

har vi sett noen tendenser rundt hvorfor Lean er innført og også sett noen kjennetegn ved

anvendelsen av Lean i studieobjektene.

Vi har funnet at toppledelsen var den prinsipale driver for å innføre Lean i samtlige av

studieobjektene. Vi fant få likhetstrekk i Lean tilnærmingen mellom studieobjektene. Kun to

verktøy benyttes hos alle studieobjektene: prosesskartlegging og tavlemøter. Det eksisterer

således et mangfold av tilnærminger til forbedringsarbeid basert på Lean i forvaltningen.
 
Lean in the central agencies. Tool, trend or symbol?

The level of interest for Lean as a means of change and improvement in the public sector have

been high and seem to be rising. In this paper we have tried to answer and analyze the following

research question:

Why is Lean introduced and what characterizes the application in central public agencies

who conduct mainly administrative proceedings based on individual decisions?

The method we have relied on is based upon document analysis and interviews, which we have

structured and analyzed. We based our analysis on three perspectives, one instrumental and two

institutional. The instrumental perspective lies close to a hierarchical variant, where managerial

control and rational calculation are central factors. As for the two institutional perspectives, we

distinguished between a cultural perspective and a myth perspective. The main notion of the

cultural perspective is that of institutionalized organizations with a unique internal organizational

culture and traditions. In contrast the main notion of the a myth perspective is the idea of

institutionalized environments, where the focus is on the significance of values and norms found

in an organization’s environment (see Christensen, Lægreid, Roness & Røvik, 2004). Lastly we

have conducted a comparative analysis between the three study objects.

From the three perspectives we have derived some expectations and reflect on whether we found

support for the expectations. Using multiple theoretical perspectives we have considered the

empirical data from different angles. Through this approach, we have seen some trends around

why Lean is introduced and identified some characteristics of the application of Lean.

Our analysis maintain that top management appears to be the principal driver for introducing

Lean in all of the study objects. We found few similarities in the Lean approach between study

objects. Only two tools are used in all study objects: process mapping and board meetings. Thus,

there exists a broad diversity of approaches in Lean thinking and applications in central public

agencies who conduct manily administrative proceedings based on individual decisions.
 
Description
Master i styring og ledelse
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for samfunnsfag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit